Ućutkivanje medija u Mađarskoj: Hiljade ljudi podržale bunt novinara Indexa

Tokom vikenda je u znak solidarnosti održan protest na kom je učestvovalo između 5.000 i 10.000 demonstranata

27. jul 2020

Otpušteni glavni urednik portala Index.hu Sabolč Dul (Szabolcs Dull) kaže da su novinari tog mađarskog nezavisnog informativnog portala iz Budimpešte primili podršku više od 200.000 ljudi na društvenim mrežama za njihov bunt.

Više od 90 novinara vodećeg mađarskog nezavisnog informativnog portala Index.hu iz Budimpešte, dalo je 24. jula otkaze u znak protesta zbog Dulovog otpuštanja.

Podrška tako velikog broja ljudi na društvenim mrežama, kako je Dul rekao u izjavi za Radio Slobodna Evropa (RSE), daje snagu da novinarima da nastave svoju borbu za slobodu medija.

„To znači da već od sutra možemo da računamo na još ovoliki broj čitalaca. To je neverovatan broj koji nas je sada zakovao zajedno“, rekao je Dul.

Novinari Index.hu su u svojim izjavama optužili Vladu premijera Viktora Orbana da namerava da uguši poslednji veliki mađarski nezavisni medij time što je dala ponudu za kupovinu udela u njemu.

Dul je pre mesec dana upozorio javnost da bi planirana reorganizacija ugrozila slobodu uređivačke politike i dovela u opasnost nezavisnost ovog portala. On je tada rekao da je sloboda sajta da objavljuje kritičke tekstove o Orbanovoj vladi „u velikoj opasnosti“, nakon čega je smenjen.

Predsednik upravnog odbora Laslo Bodolaj negirao je optužbe i rekao da Dul nije sprečio stvaranje napetosti u redakciji, preneo je BBC.

Sabolč Dul rekao je za RSE da je postojanje Indexa uvek uzrokovalo brojne neprijatnosti aktuelnim vladama.

„Oni koji nas danas zovu ’levim liberalima’, ’fabrikama lažnih vesti’ i sličnim imenima zaboravljaju da su 2006. godine, najvećim delom, zahvaljujući istraživanjima portala Index.hu, otkrivene policijske zloupotrebe tokom Vlade Ferenca Đurčanja, kao i da su tada iz Fidesa, stranke Viktora Orbana, koja je danas na vlasti, redovno citirali članke našeg medija u mađarskom ali i u evropskom parlamentu“, podseća Dul.

Bivši mađarski premijer Ferenc Đurčanj nije uspeo da izgura svoj drugi mandat, nakon što su na ulicama Budimpešte izbile demonstracije zbog snimka koji je procureo u javnost. Đurčanj je u njemu priznao da je lagao javnost o državnim finansijama kako bi pobedio na izborima. Tokom demonstracija je povređen velik broj građana, jer je policija koristila silu i suzavac.

U to vreme Index je izveštavao o Đurčanjevim zloupotrebama, a sadašnja vlast se pozivala na njihove izveštaje. Upravo je u tom periodu, 2007. godine, Viktor Orban i poslednji put dao intervju za portal Index.hu.

Ućutkivanje medija koji su kritični prema vlasti u Mađarskoj je spor proces koji je započeo 2010. godine, kaže Dul i dodaje da je „počelo od upodobljavanja javnih medija, a potom je došao na red jedan od najvećih informativnih portala, Origo, zatim štampani Nepszabadsag, pojedine okružne novine i mogli bi ovako da ređamo dalje“.

Međunarodna organizacija Reporteri bez granica rangirala je Mađarsku na 89. mestu po medijskim slobodama na listi od 180 zemalja. Ta organizacija je navela i da provladina medijska fondacija, Srednjoevropska fondacija za štampu i medije, dominira na medijskom pejzažu, a da narušavanje medijskog tržišta državnim oglašavanjem i dalje traje.

Finansiranje zajednice kao dobar primer

Sabolč Dul kaže da je još uvek veoma rano govoriti bilo šta o konkretnim planovima jer članovi redakcije sada provode svoj otkazni rok, to jest, službeno su još uvek zaposleni u Index.hu. Na pitanje RSE da li računaju na podršku u vidu finansiranja od strane zajednice, Dul je rekao da u Mađarskoj već postoji nekoliko dobrih primera za to.

„Tako funkcionišu, na primer, istraživački portali Átlátszó.hu i Direkt36, i delom portal 444.hu, koji takođe zarađuje za život od donacija svojih čitalaca, ali je i portal Hvg.hu nedavno pokrenuo podstranicu za pretplatu“, podseća Dul.

Prema njegovim rečima, mnogi čitaoci su u Mađarskoj spremni da otvore svoje novčanike kako bi se informisali iz relevantnih izvora, a podršku pružaju i Mađari koji žive u inostranstvu.

Sve teži ekonomski položaj medija

Podsetio je da se nezavisni mediji nalaze u sve težem ekonomskom položaju, a da je to pogoršano usled pojave epidemije korona virusa.

„Zdravi uslovi na tržištu su izobličeni zbog činjenice da se javna preduzeća isključivo oglašavaju u medijima koji su lojalni Vladi. Jedan od uslova za slobodne medije bila bi stabilna ekonomska situacija, ali nažalost, to se može reći za sve manji broj uredništva“, objašnjava Dul.

Bivša zamenica urednika portala Index.hu Veronika Munk, koja je dala otkaz, potvrdila je za RSE da su, u znak solidarnosti, gotovo svi zaposleni dali otkaz u ovom mediju.

„Jako želimo da ostanemo zajedno. Sve je još uvek veoma sveže i veoma je teško govoriti o tome. Mi želimo i dalje da radimo zajedno i u narednom periodu ćemo videti na koji način je to izvodljivo i premostivo finansijski“, kazala je Munk.

Tokom vikenda je u znak solidarnosti održan protest na kom je učestvovalo između 5.000 i 10.000 demonstranata koji su se okupili u blizini redakcije Indexa u Budimu i prošetali do zvanične kancelarije premijera Viktora Orbana.

Peticija podrške iz Vojvodine

Upravni odbor Fondacije „Sloboda štampe“ iz Sente izrazio je u 25. jula svoju solidarnost sa novinarima Indexa i podsetio da „nezavisni, profesionalni mediji mogu i treba da funkcionišu bez uticaja države, političkih partija ili tajkuna“.

Fondacija je registrovana 2017. godine, a kako se navodi na sajtu njen cilj je „obezbeđivanje čistog, otvorenog, poštenog i decentnog javnog diskursa u mađarskoj nacionalnoj zajednici Vojvodine, pa i šire“.

U znak podrške i solidarnosti sa redakcijom budimpeštanskog Indexa, peticiju Fondacije „Sloboda štampe“ potpisalo je više od 100 novinara i javnih ličnosti iz Vojvodine, objavio je portal Fondacije iz Sente – Slobodna reč.

(Natalija Jakovljević, Slobodna Evropa)

Podelite ovu stranicu!

Karikatura nedelje
STUPS: Razbibriga
Pretraga arhive
Pretraga po datumu
Pretraga po kategorijama
Google Pretraga