Mutna ruska mreža iza kampanje dezinformisanja protiv Pfizerove vakcine

Kampanja dezinformisanja s učešćem marketinških kompanija dodaje novu dimenziju mutnim ruskim naporima ispod radara da promoviše svoje COVID-19 vakcine – posebno vakcine Sputnjik V

28. maj 2021

Mreža ruskih marketinških kompanija poznatih po prodaji sumnjivih nutricionističkih suplemenata i malverima (malware – štetni softver) stoji iza kampanje dezinformisanja za klevetanje vakcina protiv korona virusa napravljenih na Zapadu, pokazuje nova istraga Radija Slobodna Evropa.

Otkrića, koja su dovela do poslovne žene iz Moskve koja je aktivna u prokremaljskim političkim krugovima, daju novi uvid u kampanju usmerenu na influensere s društvenih mreža u Francuskoj i Nemačkoj, koja je navodno privukla pažnju i francuskih obaveštajnih agencija.

Žena u pitanju, Julija Serebrjanskaja, veteranka je političkih kampanja i planiranja događaja za vladajuću stranku Jedinstvena Rusija. Kratko je i vodila nezavisnu kampanju za gradske izbore u Moskvi 2019. godine.

Takođe je na čelu organizacije pod nazivom Ruska inicijativa, koja sebe opisuje kao „svetsku uniju govornika ruskog jezika“ koja „pomaže ljudima da prenose našu kulturu i dostojno predstavljaju naše tradicije, naša društvena dostignuća, umesto da tolerišu iskrivljenu predstavu o matici, ma gde bili“.

Kampanja dezinformisanja s učešćem marketinških kompanija dodaje novu dimenziju mutnim ruskim naporima ispod radara da promoviše svoje COVID-19 vakcine – posebno vakcine Sputnjik V, koju podržava državni fond Rusije, Ruski fond za direktna ulaganja.

Poznat kao RDIF, taj fond je agresivno promovisao Sputnjik V, uzdižući, a ponekad i preuveličavajući, njene prednosti, istovremeno otvoreno kritikujući zapadne vakcine kao što su Fajzer/Biontek (Pfizer/BioNTech), Astrazeneka (AstraZeneca) i Moderna, i pojačavajući negativne naučne rezultate.

Nema naznaka da je RDIF povezan s marketinškom kampanjom koja je počela da se pojavljuje poslednjih nedelja, usmeravajući se na influesere s društvenih mreža u Francuskoj i možda u drugim zemljama.

Francuski istraživački informativni portal Fekt and fjurious (Fact & Furious), zajedno s drugim medijima, uključujući Volstrit džurnal (The Wall Street Journal), Asošiejtid pres (Associated Press) i Gardijan (The Guardian), izvestio je da su francuski blogeri dobili imejl od osobe koja tvrdi da radi u marketinškoj firmi Fejz (Fazze).

U imejlovima je navodno nuđeno blogerima da im se plati za pravljenje video snimaka na Jutjubu (YouTube), Instagramu i drugim platformama s posebnim kritikama Fajzer/Biontek vakcine.

Leo Grase (Grasset), francuski naučni bloger čiji Jutjub nalog ima 1,2 miliona pretplatnika, prijavio je da je bio kontaktiran i objavio je snimke ekrana nekih mejlova na svom Tviter (Twitter) nalogu.

Grase nije odmah odgovorio na poruke RSE-a s upitom za dalje komentare.

U Nemačkoj je uticajni influenser s društvenih mreža po imenu Mirko Drotčman (Drotschman) takođe na Tviteru objavio snimke imejlova koje je dobio s pitanjem da učestvuje u kampanji protiv Fajzerove vakcine.

Kompanija Fejz, koja je na svojoj internet stranici navela adresu u Londonu, nije u registru britanskih preduzeća. Sajt za zapošljavanje, međutim, opisuje Fejz kao deo marketinške agencije Adnau (AdNow), koja je prisutna u Velikoj Britaniji i Rusiji.

Britansku kompaniju Adnau LLP osnovali su 2014. jedan Britanac i Rus po imenu Stanislav Fesenko. Adnau LLP i Fejz navode istu adresu u Londonu, koja je izgleda „korporativno poštansko sanduče“ na koje je registrovano mnoštvo kompanija.

Do 2018. godine vlasnica ruskog odeljenja Adnaua bila je Serebrjanskaja.

Navedena adresa moskovskog predstavništva kompanije nalazi u ulici Varšavskoje šose, u južnom delu ruske prestonice, i ista je kao i adresa kompanije za internet marketing pod nazivom 2WTrade, koja je takođe u vlasništvu Serebrjanskaje. 2WTrade je, prema svojom sajtu, specijalizovan za marketing proizvoda za zdravlje i lepotu.

Dijagram postavljen na internetu koji izgleda predstavlja interne korporativne dokumente ukazuje na dalje veze Adnaua, 2WTradea i drugih saradnika i kompanija povezanih sa Serebrjanskajom.

Diplomirala je matematiku 2001. godine na Novosibirskom državnom tehničkom univerzitetu, a kratko je radila za lokalnu redakciju državnog nacionalnog emitera pre nego što je diplomirala i preselila se u Moskvu, gde je, prema njenim rečima, radila za NTV i Kanal jedan – obe televizije pod državnom kontrolom ili finansijama.

Biografija Serebrjanskaje objavljena onlajn takođe ukazuje da je 2007. radila za izborni štab Dmitrija Medvedeva, koji je bio prvi zamenik premijera pre nego što ga je predsednik Vladimir Putin odredio za svog naslednika. Medvedev je izabran za predsednika sledeće godine, praktično zamenivši mesto s Putinom koji je postao premijer.

Serebrjanskaja takođe kaže da je radila u Putinovom izbornom štabu 2012. godine, kada se vratio na funkciju predsednika, kao i da je vodila odeljenje za političko oglašavanje u Centralnim izvršnom komitetu Jedinstvene Rusije, stranke koju podržava Kremlj i koja dominira ruskom politikom.

Ona se 2013. preselila u SAD „iz porodičnih razloga“, provevši tamo oko dve godine, prema njenoj biografiji. Dok je bila tamo, kaže Serebrjanskaja, „uspostavila je saradnju s ruskom zajednicom u Kaliforniji (posebno s tehnološkim kompanijama u Silicijumskoj dolini), Arizoni i Nevadi“.

RSE nije uspeo da pronađe nijedan javni zapis o njenom boravku u SAD.

Po povratku u Rusiju, Serebrjanskaja je osnovala kompaniju 2WTrade, a godinu dana kasnije i organizaciju Ruska inicijativa.

Ona je 2019. pokušala je da se kandiduje za mesto u moskovskoj gradskoj skupštini kao nezavisna, „samonominovana kandidatkinja“, ali nije uspela da prikupi dovoljno potpisa za registraciju kandidature.

Serebrjanskaja nije odgovarala na mejlove poslate na sajt Ruske inicijative. Poruka poslata na njen Vocap (WhatsApp) broj je viđena, ali na nju nije odgovoreno.

Fejz takođe nije odgovorio na imejl s upitom za komentar i pitanja o tome ko su njegovi klijent i koliki je budžet za kampanju dezinformisanja.

Porodične veze?

Britanac s kojim je Stanislav Fesenko sarađivao u Adnau identifikovan je u britanskim korporativnim podnescima kao Juan Toldej (Ewan Tolladay), koji je ranije radio za fišing (phishing) i malver kompaniju pod nazivom Motogik (Mottogeek), koja se sada zove Engejms (AnnGames). Fesenko je bivši suvlasnik Engejmsa, zajedno s još jednim Rusom koji takođe potiče iz Novosibirska.

S druge strane, još jedan zaposleni u Adnaua iz Moskve identifikovan je preko LinkedIn profila kao Vjačeslav Usolcev, koji je ranije radio za sličnu marketinšku kompaniju pod nazivom Brand.ad.

Usolcev je takođe glavni izvršni direktor Fazze.com, prema njegovom LinkedIn profilu koji je skinut 27. maja. Na Fejsbuk (Facebook) profilu za koji se čini da pripada Usolcevu, koristi se nadimak „Slava Ussolini“.

Sajt Brand.ada kao vlasnika navodi osobu s prezimenom Serebrjanski, bez imena ili srednjeg imena.

Druga javna baza podataka, međutim, identifikuje Rusa po imenu Mihail Serebrjanski, koji ima isto srednje ime, odnosno patronim, kao Serebrjanskaja – što ukazuje na to da njihovi očevi imaju isto ime.

Korporativni podaci pokazuje da Serebrjanski poseduje ili ima udeo u brojnim maloprodajnim firmama i softverskim firmama, od kojih je nekoliko registrovano na istim adresama kao i kompanije povezane sa Serebrjanskajom.

Jedan komentator na sajtu s ocenama zaposlenih tvrdio je da je brat Serebrjanskaje „investitor“ te firme.

Do 2018. godine Serebrjanskaja je bila navedena kao vlasnica britanske kompanije 2WTrade LLP. U maju te godine, vlasništvo nad firmom prebačeno je na čoveka iz Gvatemale, pokazuju korporativni zapisi u Velikoj Britaniji. Čovek s istim imenom naveden je kao suosnivač organizacije Serebrjanskaje, Ruska inicijativa.

‘Nepoznato poreklo’

Grem Barou (Graham Barrow), stručnjak za finansijske zločine iz Velike Britanije i voditelj podkasta o pranju novca, rekao je za RSE da je Serebrjanskaja identifikovana kao „osoba sa značajnom kontrolom“ u tri britanska entiteta, koji su izgleda svi povezani i pokazuje snažne znakove da je reč o šel kompanijama.

Pored toga što su registrovane na korporativno poštansko sanduče – uobičajena poslovna praksa u kojoj stotine korporacija može biti locirano na jednoj adresi – sve ukazuje na to da kompanije „nemaju pravu komercijalnu aktivnost, već postoje samo da bi funkcionisale za prebacivanje imovine, često nepoznatog porekla“, rekao je Barou za RSE.

„Na primer, sve tri su u jednom trenutku svog postojanja prijavile isti par ofšor kompanija, jednu iz Belizea i jednu s Britanskih Devičanskih ostrva, za zastupnike kompanije. Te dve kompanije su delovale za mnoge druge kompanije registrovane u Velikoj Britaniji, od kojih se čini da nijedna nije povezana s Velikom Britanijom na bilo koji način“, rekao je Barou.

Iako se nisu pojavili dokazi koji ukazuju da su u kampanji na društvenim mrežama umešani ruski javni entitete, vladini zvaničnici ili agencije, napori imaju odjeka u drugim naporima RDIF-a u odnosima s javnošću.

RDIF je preko Tvitera nastojao da uveliča rezultate mnoštva naučnih studija koje su razmatrale štetne efekte koje izazivaju neke vakcine razvijene na Zapadu.

Međutim, kada je slovački regulator za lekove u aprilu prijavio nesklad u sadržaju serije vakcina Sputnjik V koje je dobio iz Rusije, RDIF je optužio slovačke zvaničnike za kampanju dezinformisanja protiv Sputnjik vakcine.

Slovačka, koja koristi Fajzerovu i druge zapadne vakcine, 26. maja je odobrila upotrebu Sputnjika V.

‘Za duboku osudu’

Regulatori u nekoliko zemalja u septembru su zaustavili upotrebu vakcine Astrazenekine vakcine pošto su izveštaji ukazali na povećanu opasnost od retkih krvnih ugrušaka. Na kraju, vakcina je odobrena za upotrebu pošto su zvaničnici utvrdili da je rizik minimalan.

Šef RDIF-a Kiril Dmitrijev pozdravio je nastavak upotrebe Astrazenke, istovremeno sugerišući da je nauka na kojoj je razvijena manjkava.

„Suspenzija proba jasno je pokazala pogrešnost pristupa kada se čitave zemlje oslanjaju isključivo na nove i neisprobane platforme pri izboru vakcine za široku upotrebu“, naveo je Dmitrijev u saopštenju.

Londonski Tajms (The Times) u oktobru je izneo detalje, kako je naveo, prikrivene kampanje dezinformisanja s ciljem da se ocrni Astrazenekina vakcina širenjem mimova i video snimaka na lažnim sajtovima koji sugerišu da bi ta vakcina mogla ljude da pretvori u majmune.

„Znamo da je Rusija ima istoriju u ovoj oblasti. Prethodno smo to komentarisali i prozvali ih zbog toga“, rekao je ministar spoljnih poslova Dominik Rab (Dominic Raab) u intervjuu za Skaj njuz (Sky News). „Ali svako ko pokušava da u osnovi sabotira napore onih pokušavaju da razviju vakcinu, mislim da je za duboku osudu. To je neprihvatljivo i neopravdano u bilo kojim okolnostima.“

Portparol Kremlja Dmitrij Peskov odbacio je te navode.

„Rusija nikoga ne dezinformiše, Rusija s ponosom govori o svojim uspesima i Rusija deli svoje uspehe u vezi s prvom registrovanom vakcinom na svetu“, rekao je on.

(Slobodna Evropa)

Podelite ovu stranicu!

Karikatura nedelje
STUPS: Grinč
Pretraga arhive
Pretraga po datumu
Pretraga po kategorijama
Google Pretraga