CNET: Mreža za dezinformisanje od Vijetnama do Bosne

Ogromna veličina interneta pomaže širokoj distribuciji lažnog sadržaja i čini dezinformisanje efikasnijim

22. mar 2020

Na prvi pogled, piše američki sajt CNET, 25-ogodišnjak iz Bosne i Hercegovine Mirsad Sulejmanović, sasvim je običan, neupadljiv autor video-sadržaja, sa 3.300 pretplatnika na „Jutjubu“, gde se predstavlja kao „Dinarski vuk“ (Dinaric Wolf).

Do prošle nedelje, on je bio glas kanala nazvanog „Breaking News“ koji je uz prikazivanje legalnih reklama na glavnom „prozoru“, u uglu na dnu ekrana uporedo emitovao video-snimke o uspesima američkog predsednika Donalda Trampa i o njegovim konzervativcima, a tekst je čitao Sulejmanović.

Jutjub je naknadno, prošle nedelje, uklonio više od 20 takvih, navodno reklamnih kanala koji uz reklame objavljuju lažne vesti ili šire podele i mržnju.

Pokazalo se da je Sulejmanović samo jedan od „zupčanika“ velikog mehanizma dezinformisanja i to u samo jednoj od mnogih takvih mreža.

Mreža koja ga je angažovala, „Breaking News“, izgleda da radi iz bar četiri zemlje, stvarajući prihod i od oglasa, i od uporednog objavljivanja lažnih vesti namenjenih američkim gledaocima, uz širenje mržnje medju njima, posebno po rasnoj linij istražili su CNET i ameriki institut Atlantski savet, iz Vašingtona.

Video-snimci na kojima Sulejmanović čita tekst, pojavili su se i na drugom kanalu, „News 24H“, iz grupe od više desetina kanala sa sličnim nazivima čiji dizajn podseća na prave kanale vesti.

Na hvatanju takvih prevara radi i Laboratorija Atlantskog saveta za digitalno forenzičko istraživanje, koja sarađuje s „Fejsbukom“ i s „Guglovom“ kompanijom „Jigsaw“, u borbi protiv dezinformacija. Ona je nedavno pomogla otkrivanje kampanje kojom su telekomunikacione kompanija u Vijetnamu i Mjanmaru diskreditovale rivale.

Kanali koje je „Jutjub“ uklonio pošto se CNET raspitao o njima, s lažnim vestima prikrivenim reklamom, plasirali su Amerikancima nedozvoljen prostranački sadržaj.

Ogromna veličina interneta pomaže širokoj distribuciji lažnog sadržaja i čini dezinformisanje efikasnijim, piše CNET.

Tako samo zahvaljujući obilju na internetu, koje je čak i tehnički komplikovano pratiti, kanal „Breaking News“ i ostali koji su ukinuti, mogli su da tvrde da rade iz SAD, dok podaci o njima ukazuju da su imali veze u Vijetnamu, a najmanje dva u Tel Avivu, odakle je angažovan i Sulejmanović. Sadržaj tih kanala pojedinačni korisnici ubacuju kao svoj na „Jutjub“, u Kaliforniji, koji ga automatski distribuira širom planete.

„Smatrajte to globalizacijom dezinformacija, sve do ljudi u najudaljenijim delovima sveta“, piše CNET.

Ukinuti kanali su forsirali sadržaj s inače marginalnih, desničarskih veb lokacija u SAD, koristeći jednostavne, ali efikasne tehnike za izbegavanje zaštitnih mehanizama „Jutjuba“.

CNET podseća da je tokom američkih predsedničkih izbora 2016. godine, jedan makedonski gradić pretvorio lažne vesti u čitavu „kučnu industriju“, koristeći „Fejsbuk“ i „Gugl“ i eksploatišući komercijalne oglase.

Uz to, „Agencija za istraživanje interneta“ (Internet Research Agency) povezana s Kremljem, koristila je pod uverljivim zvaničnim nazovom „Tviter“ i „Fejsbuk“ za sejanje rasnog nepoverenja u SAD pred izbore 2016.

Samo prošle nedelje, „Fejsbuk“ i „Tviter“ uklonili su više od 200 naloga iz Gane i Nigerije povezanih s Rusijom.

Kompanije za društvene medije i dalje su pod vatrom zbog načina na koji su postupale tokom kampanje za prethodne predsedničke izbore u SAD, 2016. godine, a pred predstojeće, novembarske izbore u SAD su pod intenzivnim nadzorom da bi se osiguralo da njihove platforme ne budu ponovo zloupotrebljene za mešanje u izbore.

Prošlog meseca je „Jutjub“ izneo nove smernice u vezi s lažnim video zapisima i drugim oblicima dezinformacija i najavio da će ih automatski brisati, kao i sadržaj koji pokušava da zavede ljude u vezi s izbornim postupkom, uključujući kada i gde treba da glasaju.

Da bi autori dezinformacija izbegli takvu automatsku kontrolu, u video snimcma često koriste nadimke koje Tramp koristi za svoje političke protivnike, te Demokrate i njihove partnere nazivaju i „medijima lažnih vesti“ što samo po sebi nije zabranjeno.

Zahvaljujući i tim metodima, „đirenje i preuveličavanje delotvorno otrovnih informacija je vrlo efikasno“, rekao je Gideon Blok, direktor „VineSight“-a, kompanije koja koristi veštačku inteligenciju za praćenje širenja dezinformacija.

U prošlom tromesečju „Jutjub“ je uklonio tri miliona video zapisa i gotovo dva miliona kanala zbog kršenja pravila o neželjenoj pošti, što je takodje metod za širenje dezinformacija.

Koriste se i suptilne razlike u boji i opremi inače identičnih video snimaka, kao i različiti prateći glasovi da bi se zavarali programi veštačke inteligencije „Jutjuba“ koji skeniraju i uklanjaju zabranjeni sadržaj.

Tragajući za novim metodima, kanali za dezinformisanje su promenili strategiju i umesto robotskog softvera za čitanje teksta preko slike reklame, koriste ljude, medju kojima i Sulejmanovića kao plaćenog čitača.

Kada softver uhvati nekog od njih da uzastopno čita sadržaj na nekom kanalu, smesta se angažuje neko drugi, a uhvaćeni se seli na drugu platformu.

Sulejmanović je za CNET rekao da živi u Bosni i Hercegovini, a odrastao je u Virdžiniji, u SAD, gde je živeo 11 godina.

Zbog politike privatnosti firmi s kojima saradjuje, on ne zna imena ljudi koji su ga angažovali, ali veruje da su iz SAD.

Sulejmanović radi od prošlog četa i tvrdi da ne zna za koliko je video snimaka čitao tekst. Novu porudžbinu dobija posle svakih 100 snimaka.

Mada je odbio da kaže koliko je zaradio, ponuda firme „Fiverr“ s kojom saradjuje, pokazuje da cena njegove usluge počinje od pet dolara po snimku.

„Ja samo dobijem posao i plaćen sam“, rekao je za CNET, kao i da ga ne zanimaju stranački politički stavovi koje čita, čak i ako su ekstremni, ali da na snimcima „neće da čita rasističko ili neonacističko s..nje“.

Posle razgovora za CNET, u kojem je saznao da je otkriven forenzičkom analizom planetarne mreže za dezinfromisanje, koja se proteže od Vijetnama peko Bosne do Kalifornije, Sulejmanović je e-poštom javio da više neće raditi za „Breaking News“.

„Iskreno sam mislio da su to vesti Republikanske stranke, ali ako bi se to moglo smatrati lažnim vestima, onda ništa ne želim da imam s tim“, napisao je on.

(Beta)

Podelite ovu stranicu!

Karikatura nedelje
STUPS: Lovac
Pretraga arhive
Pretraga po datumu
Pretraga po kategorijama
Google Pretraga