Vrhovni kasacioni sud ukinuo oslobađajujuću presudu NIN-u

08 Nov 2018

Početkom 2017. Apelacioni sud u Beogradu doneo je oslobađajuću presudu za NIN po tužbi ministra Nebojše Stefanovića

Vrhovni kasacioni sud ukinuo je presudu Apelacionog suda kojom je nedeljnik NIN oslobođen po privatnoj tužbi ministra Nebojše Stefanovića zbog teksta „Nebojša Stefanović, glavni fantom iz Savamale“, objavljenog u junu 2016. godine.

Kako se navodi u Rešenju u koje je Insajder imao uvid, Vrhovni kasacioni sud je odlučio da vrati predmet na ponovno suđenje, jer Apelacioni sud nije zaštitio i prava Stefanovića”, već je “samo pružio zaštitu prava medija na slobodu izražavanja“.

Početkom 2017. Apelacioni sud u Beogradu doneo je oslobađajuću presudu za NIN po tužbi Nebojše Stefanovića, čime je zapravo preinačio prvostepenu presudu Višeg suda i odbio zahtev Stefanovića da mu novinarka Sandra Petrušić, urednik Milan Ćulibrk i NIN zbog „povrede časti i ugleda“ plate 300.000 dinara. Umesto toga, odlučeno je da tužilac NIN-u plati 89.700 dinara za troškove postupka. Kako je tada navedeno u obrazloženju presude, novinar je u tekstu „Nebojša Stefanović, glavni fantom iz Savamale“ imao pravo da iznosi svoje mišljenje zasnovano na zvaničnom dokumentu i ponašanju policije u noći rušenja u Hercegovačkoj ulici, odnosno Savamali.

Nezadovoljan presudom, aktuelni ministar policije je zatražio reviziju postupka kod Vrhovnog kasacionog suda, koji je kako se navodi u presudi, na sednici održanoj 30.05.2018. doneo Rešenje da predmet vrati Apelacionom sudu na ponovno suđenje.

U Rešenju se između ostalog navodi da Drugostepeni sud „nije izvršio procenu i odmeravanje ugroženosti i prava na slobodu izražavanja i pravo na čast i ugled, već je samo pružio zaštitu prava medija na slobodu izražavanja“.

Vrhovni kasacioni sud u obrazloženju donetog rešenja navodi da pravno rezonovanje drugostepenog suda nije prihvatljivo jer je zasnovano na pogrešnoj primeni materijalnog prava, te da zbog toga nisu na pravilan način cenjene sve bitne činjenice.

“I po oceni ovog suda, kao i po oceni Ustavnog suda i Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu, granice prihvatljive kritike uvek su šire kada je cilj kritike političar. Granice kritike u tim slučajevima su široke, ali ni tada nisu apsolutne što znači da pravo na kritiku nije neograničeno. Opšte je određeno da sloboda medija može da se ograniči radi ostvarivanja, poštovanja i zaštite prava i ugleda drugih lica”, stoji između ostalog u obrazloženju odluke.

U rešenju se dalje navodi i da „s obzirom na to da su zajemčena prava – pravo na slobodu izražavanja i pravo medija i pravo na čast i ugled, kada su ta prava u sukobu kao u konkretnom slučaju, trebalo je odmeriti ugroženost prava tužioca na dostojanstvo ličnosti i ugled u odnosu na pravo medija na slobodu izražavanja i tek nakon takvog upoređivanja i odmeravanja utvrditi čije pravo je više ugroženo spornim tekstom“.

Prvo suđenje trajalo mesec dana

Tekst „Nebojša Stefanović, glavni fantom iz Savamale“ objavljen je 16. juna 2016. godine, nakon čega je Stefanović „kao građanin“ tužio NIN, novinarku i glavnog urednika. Nakon postupka koji je trajao svega mesec dana i imao samo dva održana ročišta, Sud je zaključio da je NIN u naslovu i tekstu objavio „neistinite i nedopuštene informacije o tužiocu, podobne da povrede njegove čast i ugled“. Tada je tom nedeljniku naloženo da „plati odštetu Stefanoviću od 300.000 dinara, a na ime sudskih troškova još 52.600 dinara“.

„Objavljivanjem spornih informacija tuženi su nesumnjivo doprineli povećanju tiraža svojih novina, ali istovremeno narušili ugled tužioca kao političara i ministra unutrašnjih poslova i doveli u pitanje njegov kredibilitet u pogledu daljeg učestvovanja u politici i rukovođenju ministarstvom“, navodi se u presudi.

Apelacioni sud u Beogradu je, međutim, u aprilu 2017. preinačio tu presudu i pravosnažno odbio Stefanovićev tužbeni zahtev za isplatu 300.000 dinara na ime odštete. Zaključak Apelacionog suda bio je da je Viši sud pogrešno primenio Zakon o javnom informisanju i medijima, te da je pogrešio “kada je našao da od strane tuženih nije poštovana dužnost novinarske pažnje, odnosno provere porekla istinitosti i potpunosti podataka u vezi s činjeničnom tvrdnjom da je ovde tužilac „glavni fantom iz Savamale“.

(Insajder)

Podelite ovu stranicu!