VOICE: Zašto RTV krije biografiju glavnog urednika?

16 Sep 2017

Umesto odgovora, iz RTV-a stigle crne mrlje

Kabinet generalnog direktora Radio-televizije Vojvodina (RTV) uputio je Vojvođanskom istraživačko-analitičkom centru (VOICE) radne biografije učesnika konkursa za glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije, ali su ti dokumenti praktično neupotrebljivi, jer su preškrabani “crnim mrljama”. Neko je izgleda previše revnosno shvatio potrebu da se zaštite podaci o ličnosti ili nekome naprosto nije bilo u interesu da ti podaci izađu u javnost.

Osim što je RTV anonimizirao (izbrisao) imena i prezimena kandidata i lične podatke, anonimizirani su i najvažniji podaci o njihovom prethodnom radnom iskustvu, stečenom obrazovanju, pa čak i nazivi novinarskih nagrada koje su tokom karijere dobili, te je korišćenje dostavljenih podataka postalo nemoguće.

VOICE je od RTV-a dobio biografije svih šest kandidata tek nakon druge žalbe Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, ali su – i pored intervencije poverenika – biografije novoizabranog urednika Nenada Ćaćića i preostalih kandidata “zaštićene” do neprepoznatljivosti.

Nekoliko dana nakon što smo uputili i treću žalbu protiv RTV-a, poverenik Rodoljub Šabić je 13. septembra na svom nalogu na Tviteru prokomentarisao da pokrajinski javni medijski servis građanima „dugim crnim mrljama čini dostupnim biografije kandidata za glavnog i odgovornog urednika“.

„Obrazovanje… duga crna mrlja! I dalje uglavnom mrlje. Javni servis ovako javnosti ‘čini dostupnim’ biografije kandidata za glavnog urednika?!“, napisao je poverenik u tvitu koji je prokomentarisao veliki broj njegovih pratilaca.sabictviter

Povodom najnovije žalbe VOICE-a zbog načina na koji je RTV dostavio biografije kandidata, iz kancelarije Poverenika stigao je odgovor da će odluka o žalbi biti doneta „nakon što Poverenik utvrdi relevantne okolnosti i činjenice tog slučaja“.

„Pomenuti postupak vodi se u predmetu broj 071-01-3159/2017-03 i o njegovom ishodu bićete obavešteni bez odlaganja, čim bude okončan“, navodi se u dopisu iz kancelarije Poverenika.

VOICE je u žalbi naveo da je RTV poslao kopiju biografija kandidata koji su konkurisali za mesto glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije lošeg kvaliteta, zbog čega se pojedine reči uopšte ne mogu pročitati, a anonimizirane su i njihove biografije, što ih je učinilo neupotrebljivim za svrhu za koju su tražene.

Sagovornici VOICE-a slažu se da je po sredi nepotrebna zaštita podataka o kandidatima, jer sve informacije koje dolaze od pokrajinskog javnog servisa imaju karakter informacija od javnog značaja, odnosno da izbor glavnog i odgovornog urednika predstavlja događaj od interesa za javnost.

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedim Sejdinović smatra da građani apsolutno moraju da imaju uvid, ne samo u biografije kandidata za važne funkcije na njihovom javnom servisu, već i dokumentaciju o tome kako se troše njihovi novci – od toga ko se sve od raznoraznih političara i analitičara nalazi na njihovom platnom spisku, do toga kako će se trošiti novac za novu zgradu RTV-a, ako ona uopšte bude i (iz)građena.

„Ovaj preškrabani dokument je tragikomičan primer izbegavanja uprave vojvođanskog javnog medijskog servisa da bilo koji segment svog rada učini javnim, upravo zbog toga što je i sama svesna koliko je taj rad nezakonit, protivan razumu i logici, i svakako ne u interesu građana već u interesu političke oligarhije, koja uništava sve institucije i siše krv građana“, ocenio je Sejdinović.

Od kada je maja meseca prošle godine RTV raspisao konkurs za programskog direktora i glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije (koji je odlukom Upravnog odbora u maju ove godine poništen), VOICE je čekao skoro godinu dana da (nakon više intervencija Poverenika) dobije biografije svih kandidata.

I pored tolikog kašnjenja , tom prilikom RTV je anonimizirao samo lične podatke kandidata, ali ne i delove biografija koji se odnose na njihovo radno iskustvo i stečeno obrazovanje. Nameće se pitanje zbog čega je RTV ovoga puta biografije kandidata načinio neprepoznatljivim i da li nešto pokušava da sakrije od javnosti.

Zakon o slobodnom pristupu informacijama kaže suprotno

Postupak pokrajinskog javnog medijskog servisa sporan je u najmanje jednom članu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (član 14 tačka 2), u kojem piše da „organ vlasti neće tražiocu omogućiti ostvarivanje prava na pristup informacijama od javnog značaja ako bi time povredio pravo na privatnost, pravo na ugled ili koje drugo pravo lica na koje se tražena informacija lično odnosi, osim ako se radi o ličnosti, pojavi ili događaju od interesa za javnost, a naročito ako se radi o nosiocu državne i političke funkcije i ako je informacija važna s obzirom na funkciju koju to lice vrši“.

Prema oceni Poverenika, nesporno je da izbor glavnog i odgovornog urednika predstavlja događaj od interesa za javnost, te da u pogledu informacija koje su od značaja za donošenje odluke o izboru, to jest za utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor koji su oglašeni konkursom, postoji legitiman interes javnosti da zna.

Iz kancelarije Poverenika podsetili su da konkursna dokumentacija, po pravilu, sadrži i podatke o ličnosti koji nisu od značaja za donošenje odluke po konkursu i koji zadiru u pravo na privatnost ili drugo pravo kandidata preko mere koja je potrebna da bi se ostvario interes javnosti da zna (adresa prebivališta, JMBG, bračno stanje), pa takve podatke ne treba učiniti dostupnim javnosti.

„To, u svakom konkretnom slučaju, podrazumeva pažljivo odmeravanje odnosa između prava javnosti da zna, na jednoj strani, i prava na privatnost, na drugoj strani, ali svakako ne podrazumeva ‘zaštitu privatnosti’ koja bi informacije učinila neupotrebljivim za svrhu u koju su tražene, odnosno osujetila legitimne interese javnosti“, naveo je Šabić u odgovoru za VOICE.

Praksa pokazuje da se kancelarija Poverenika do sada dva puta nalazila u sličnoj situaciji i da je presudila u korist javnosti. Poverenik je po sličnim pitanjima na isti način do sada reagovao pri izboru direktora Istorijskog muzeja Srbije i pri izboru direktora Agencije za borbu protiv korupcije. U oba slučaja kancelarija Poverenika je konsultovana da li treba podatke iz biografija kandidata učiniti javnim, a Šabić je u oba navrata zauzeo stav da je izbor direktora muzeja i agencije od interesa javnosti i da treba omogućiti građanima uvid u podatke iz biografija kandidata koji ne zadiru u njihovu privatnost.

Nedim Sejdinovic

Nedim Sejdinović: Ovaj preškrabani dokument je tragikomičan

Nedim Sejdinović ocenio je da aktuelnoj vlasti smeta Zakon o dostupnosti informacija od javnog značaja i izrazio bojazan da će se zbog toga institut Poverenika naći na udaru. „Plašim se da generalno ova vlast procenuje da im Zakon o dostupnosti informacija od javnog značaja smeta, i da će se ići ka tome da se ovaj institut, koji je uz određene poteškoće dobro funkcionisao, ukine ili obesmisli. Jedino tako će moći nesmetano da radi ono što radi danas – a to je partijska instrumentalizacija svakog segmenta i krađa i korupcija neviđenih razmera“, ocenio je predsednik NDNV-a.

Da li će javnost u slučaju RTV-a ponovo čekati godinu dana da sazna radne biografije kandidata za glavnog i odgovornog urednika televizije ostaje da se vidi po okončanju žalbenog postupka koji je inicirao VOICE. U međuvremenu Upravni odbor RTV-a je na predlog generalnog direktora Miodraga Koprivice na to mesto imenovao Nenada Ćaćića, o kome je VOICE ranije pisao.

Tanjugovac bez TV iskustva glavni i odgovorni urednik

 Nakon što je Upravni odbor RTV-a proglasio nevažećim prošlogodišnji konkurs za glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije, 29. maja 2017. raspisan je novi. Kako je nedavno za VOICE potvrđeno iz kabineta generalnog direktora, na konkurs se prijavilo šest kandidata. To su: Nenad Ćaćić, Dragutin Remecki, Dragan Jurakić, Dragan Krstić, Zoran Cvetković i Gordana Bralić Bingulac.

Krstić, Remecki i Jurakić su dugogodišnji radnici RTV-a. Gordana Bralić Bingulac bivša je radnica Radio-televizije Srbija. Bila je 2010. kandidatkinja za generalnog direktora ovog javnog servisa, a pre nekoliko meseci govorila je na protestu protiv diktature i rukovodstva RTS-a. O Zoranu Cvetkoviću redakcija VOICE nema nikakvih saznanja, a na osnovu biografije koju nam je dostavio RTV ne može se zaključiti ništa.

Dobro upućeni na RTV-u tvrde da su, uz izabranog Ćaćića, u najužem izboru za glavnog i odgovornog urednika bili Remecki i Jurakić. Remecki je autor i voditelj emisije namenje penzionerima “Dodati život godinama” i povernik Samostalnog sindikata JMU RTV, dok je Jurakić autor emisije koje se pretežno bavi temama iz Evropske unije “Pod istim krovom” i ranije je bio na odgovornim funkcijama.

Ćaćić je bio višegodišnji dopisnik Tanjuga iz Novog Sada, a na RTV-u je zaposlen aprila ove godine, kada je imenovan za pomoćnik urednika u Informativnom programu Prvog programa televizije, što u tom trenutku nije označilo i njegov kraj angažmana u agenciji Tanjug, za koji je nastavio povremeno da izveštava. Ćaćićev slučaj primer je politike dvostrukih aršina, jer je RTV 1. aprila prekinuo dalju saradnju sa novinarkom „O radija“ Majom Leđenac, pored ostalog i zbog toga što je honorarno radila za Novinsku agenciju Beta (RTV je pre toga prestao i da kupuje Betin dnevni servis vesti).

“Jurakić i Remecki dugo godina već rade na televiziji, bili su i na odgovornim funkcijama što znači da su upoznati sa tehonologijom rada. To se ne bi moglo reći i za Ćaćića, koji je odnedavno na televiziji i poznavanje tehnologije rada mu nije jača strana. Uz to, upitno je i da li ima dovoljno neophodnog iskustva na istim ili sličnim poslovima”, rekao je za VOICE uoči imenovanja izvor iz menadžmenta.

Prema istom izvoru, iako nikad nije radio na televiziji, Ćaćiću su davane najveće šanse jer ga je protežirao kabinet novosadskog gradonačelnika Miloša Vučevića.

Najvažniji uslovi na konkursu za glavnog i odgovornog urednika RTV bili su visoka stručna sprema kandidata, najmanje pet godina iskustva na uredničkim ili složenim novinarskim poslovima, znanje jednog svetskog jezika, poznavanje tehnologije proizvodnje i emitovanja radijskih odnosno televizijskih programa i profesionalne sposobnosti iskazane u dosadašnjem radu. Uslovi su bili i da kandidat nije nosilac javne funkcije ni funkcije u političkoj stranci i da ne uživa imunitet od odgovornosti.

Ćaćić bi da smenjuje, smanjuje plate i menja akte

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević dodeljuje nagradu "promoteru" Nenadu Ćaćići (foto: novisad.rs)

Nenad Ćaćić (desno): “Šta se vi zajebavate, dok vam divlje svinje šetaju po gradu!” (foto: novisad.rs)

Nekoliko sagovornika VOICE-a iz upravljačkih struktura RTV-a potvrdilo je za VOICE da Nenad Ćaćić od dana imenovanja za glavnog i odgovornog urednika želi da inicira promenu zvaničnih dokumenata pokrajinskog javnog servisa, kao što su unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta. Kako su rekli, nekoliko puta je javno izneo mišljenje da bi pokrajinski javni servis trebao da ima dva glavna i odgovorna urednika, umesto sadašnjih sedam.

„Prema njegovoj viziji, RTV bi trebalo da ima glavnog i odgovornog urednika radija i televizije, što je u suptornosti sa aktuelnom unutrašnjom organizacijom koja propisuje da javna medijska ustanova ima sedam medija i isto toliko glavnih i odgovornih urednika koji se biraju na konkursu (Prvi, Drugi i Treći program radija, Prvi i Drugi program televizije, O radio i Web sajt). To bi praktično značilo da se RTV vraća više od deset godina unazad i to je po meni podrivanje postojećeg sisetam“, rekao je izvor VOICE-a i dodao da je Ćaćićev predlog naišao na izrazito negodovanje redakcija nacionalnih manjina.

Isti izvor smatra da je po sredi elementarno nepoznavanje pokrajinskog javnog servisa i da je očigledno da Ćaćić takav predlog nije mogao da iznese samostalno, već na nečiji nagovor. Na pitanje na čiji nagovor, izvor VOICE-a je rekao: „Nekoga odozgo“, ne precizirajući na koga se to odnosi. „To se isto može reći i za njegovu želju da ljudima smanjuje platu. On može samo da predloži da se nekom smanji plata zbog određene radne nediscipline i to za određeni vremenski period, ali ne trajno. Jedina osoba koja može da zuaposlenima smanji platu je generalni direktor kroz promenu ugovora o radu. Ne znam odakle kod Ćaćića tolika mržnja prema pojedinim ljudima na RTV-u“, rekao je izvor VOICE-a.

Prema saznanjima VOICE-a, jedna od prvih stvari koje je Nenad Ćaćić uradio po stupanju na dužnost glavnog i odgovornog urednika bilo je detaljno upoznavanje sa iznosima plata zaposlenih na Prvom programu televizije, posebno u Informativnom programu. „Ni taj potez nije dočekan sa simpatijama zaposlenih. Druga stvar koju je želeo da uradi, i što je javno izneo na jednom od kolegijuma, bila je smena pojedinih urednika informativnih emisija, ali ga je u toj nameri sprečio generalni direktor“, navodi izvor VOICE-a.

Sve je više i primedaba na Ćaćićevo neprimereno ponašanje. Po televiziji se uveliko prepričava da je ušao i u otvoreni sukob sa direktorkom programa Sonjom Kokotović. Ipak, najviše se na televiziji prepričava dan kada su se na novosadskoj plaži Štrand navodno pojavile divlje svinje. Vidno iznerviran načinom na koji je RTV izveštavao o tom događaju Ćaćić je uleteo u desk informativnog programa i uzviknuo: „Šta se svi zajebavate, dok vam divlje svinje šetaju po gradu“.

Iz RTV-a su potvrdili za VOICE da se nijedan od kandidata koji je učestvovao na konkursu nije žalio na odluku o izboru Nenada Ćaćića.

Ekipa VOICE

voice_logo

 

Podelite ovu stranicu!