VOICE: Nova kazna za „neposlušne“ urednike na RTV-u 

25 Jul 2017

Kritična masa zaposlenih bi mogla pokrenuti postupak za mobing

Glavna i odgovorna urednica Prvog programa Radija Novi Sad Milada Popović pokrenula je inicijativu kod generalnog direktora Radio-televizije Vojvodine Miodraga Koprivice da se urednicima koji su posmenjivani u političkim čistkama na RTV-u sada smanje i plate, i da se tako praktično dodatno kazne, saznaje Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

U dopisu Milade Popović, u koji je VOICE imao uvid, navodi se da bi to „bilo normalno i moralno i da bi trebalo da se odnosi na sve“.

Iz dopisa se ne može precizno utvrditi na koje se delove menadžmenta ova inicijativa od 9. juna odnosi, ali je činjenica da su se pojedini urednici već našli na udaru. Odgovorni urednik rubrike dokumentarno-obrazovnog programa, veoma iskusni i više puta nagrađivani novinar Aleksandar Reljić smenjen je početkom jula, uz drastično smanjenje plate.

Kako VOICE saznaje, niko unutar pokrajinskog javnog servisa se nije udostojio da Reljiću lično obrazloži odluku. Samo je pozvan u kadrovsku službu da potpiše aneks ugovora o radu, po kojem će ubuduće dobijati mesečnu zaradu koja je čak niža nego što je bila pre njegovog stupanja na funkciju odgovornog urednika.

Reljić je još jedan u nizu rukovodilaca i urednika na RTV-u koji se od dolaska nove uprave maja 2016. našao na udaru jer je bio potpisnik peticije kojom su se zaposleni usprotivili masovnim smenama urednika, a bio je i redovni učesnik protesta koji je organizovao Pokret Podrži RTV. Uz to, Reljić ima funkciju u Sindikatu Nezavisnost RTV-a i član je Štrajkačkog odbora koji vodi pregovore sa poslovodstvom.

Novina u Reljićevom slučaju je, za razliku od smena ostalih urednika, drastično umanjenje koeficijenta, odnosno plata koja je trenutno niža od plata zaposlenih koji obavljaju isti ili sličan posao sa istom stručnom spremom.

Novinar Prvog programa radija navodi za VOICE da je pismo koje je Milada Popović uputila direktoru Koprivici čak nudila zaposlenima na sva tri programa radija da ga potpišu i navedu u njemu za koji koeficijent rade, što je grupa njih i uradila.

„Milada je napisala to pismo i onda ga bez trunke srama nudila nekim ljudima da potpišu i tek onda poslala Koprivici. Povod za pismo bio je smena vršiteljke dužnosti direktora programa RTV Slavice Subotić Braun, jer je Milada Popović nezadovoljna visinom koeficijenta koji je Braun dobila nakon smene“, rekao je zaposleni koji je insistirao na anonimnosti.

Kako tvrdi, sadržaj i “nije toliko loš”, ali ovo pismo otvara mogućnost za obračun sa neistomišljenicima, pod izgovorom da su to tražili zaposleni sa sva tri programa Radija Novi Sad, iako ga većina nije potpisala. Reljićev slučaj više je nego egzaktan primer takvog obračuna.

Smene i premeštaji nepodobnih – proces koji traje

prvi maj, protest, sindikat, rtv, foto Autonomija (Maja Ledjenac)

I sindikalci na udaru

Nakon „majskog prevrata“, koji je usledio odmah po proglašenju rezultata na pokrajinskim izborima na kojima je Srpska napredna stranka pobedila, nova uprava na RTV-u odmah je smenila sve urednike informativnih emisija koji do danas nisu dobili nikakvo zvanično obrazloženje zašto su posmenjivani.

Većina najboljih urednika danas obavlja reporterski posao, često izveštavajući o početničkim komunalnim temama. Nekoliko njihovih izvanrednih kolega prebačeno je sa televizije na radio, samo da bi bili sklonjeni iz redakcije kao najglasniji protivnici brutalnih smena.

„Praktično svi koji su se na bilo koji način usprotivili načinu na koji su imenovani novi urednici na RTV-u premešteni su na lošija radna mesta ili trpe diskriminaciju. Najveći problem predstavlja to što skoro niko od njih nije dobio anekse ugovora o radu“, kaže za VOICE Maja Leđenac iz Pokreta Podrži RTV, koja se i sama našla u sličnoj situaciji i ostala bez posla na „O radiju“.

Iako pojedine kolege imaju ugovore o radu u drugim redakcijama, svakodnevno su angažovani u informativnoj redakciji Prvog programa televizije i često izveštavaju sa kojekakvih pseudo-događaja. Istovremeno, nekim njihovim kolegama ne dozvoljava se da rade, iako i dalje imaju ugovore na odgovornim funkcijama.

Prema rečima pravnika iz Republičke agencije za mirno rešavanje radnih sporova, premešteni urednici u RTV-u bi mogli pokrenuti postupak za mobing, jer ima elemenata u njihovim slučajevima.

“Kolege koje se vode na druge redakcije mogu organizovano da sistematizuju svoje aktivnosti i traže objašnjenje nesklada faktičkih zaduženja i formalnih pozicija. To bi mogli da urade preko Agencije ili preko nadležnog suda. Mislim da je samo potrebno da se stvori kritična masa”, rekao je za VOICE pravnik koji je insistirao na anonimnosti.

Da je došlo do diskriminacije ljudi na RTV-u slažu se i u Sindikatu Nezavisnost u kom smatraju da postaje nepodnošljivo koliko se funkcionera ili članova tog sindikata našlo na udaru rukovodstva, iako bi važeći Kolektivni ugovor trebao da ih štiti.

„Poslodavac ne može da otkaže ugovor o radu, niti na drugi način da stavi u nepovoljan položaj zaposlenog zbog njegovog statusa ili aktivnosti u svojstvu predstavnika zaposlenih, članstva u sindikatu ili učešća u sindikalnim aktivnostima“, navodi se u članu 86 Kolektivnog ugovora na koji se pozivaju u sindikatu.

I pored toga, mnogi članovi Sindikata Nezavisnost, koji su nedavno organizovali štrajk upozorenja zbog lošeg ekonomskog statusa zaposlenih, našli su se na udaru poslodavca. U sindikatu kažu da je svaki drugi funkcioner doživeo neku vrstu diskriminacije na poslu, a slučaj Aleksandra Reljića samo je poslednji u nizu, i možda najdrastičniji.

Dok nekima smanjuju plate, drugima dele šakom i kapom

Nemanja Starović foto MC

Nemanja Starović, direktor, funkcioner i – urednik TV emisije na javnom servisu (foto: Medija centar)

Istovremeno dok velika većina zaposlenih na RTV-u radi za platu u rasponu od 30.000 do 40.000 dinara, a nekima od zaposlenih aneksom ugovora umanjen je i koeficijent, menadžment RTV-a deli honorare pojedinim autorima emisija na Prvom programu televizije od kojih bi se zaposlenima zavrtelo u glavi, poput nedavnog objavljivanja visine honorara za botove u Web redakciji RTV-a.

VOICE je došao u posed isplatne liste autorskih honorara za jun 2017. za saradnike emisija „Ino strane“ i „Pres i ja“. U nalogu za isplatu koji je potpisala zastupnica glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije Vesna Gaćina navodi se da je autor emisije „Pres i ja“ Zoran Panović primio honorar od 150.000 dinara, dok je urednici emisije Ljubici Urošević pripalo 45.000 dinara.

Panović je široj javnosti poznat kao bivši glavni i odgovorni urednik dnevnog lista Danas, dok je Urošević ranije bila urednica i voditeljka emisija na Radio-televiziji Srbije, a danas obavlja i funkciju člana Programskog saveta RTV-a (za šta prima i mesečnu apanažu od oko 20.000 dinara).

U junskom nalogu za isplatu honorara autori emisije „Ino strane“ Nemanja Starović i Milorad Miki Vukašinović koštali su poreske obveznike ukupno 130.000 dinara. Starović je kao autor i voditelj emisije zaradio 80.000 dinara, dok je koautor Vukašinović inkasirao 50.000. SVe navede cifre su u neto iznosu.

Osim uređivanja 25-minutne emisije na pokrajinskom javnom servisu, Starović je javnosti poznat i kao direktor Razvojne agencije Bačka i funkcioner Srpske napredne stranke. Pre RTV-a emisiju sličnog sadržaja vodio je na Novosadskoj televiziji. Posvećena aktuelnim temama u svetu, Starović emisiju svodi na razgovore sa gostima sličnih političkih gledišta.

Vukašinović je novinarsko-urednički zanat ispekao na lokalnoj Televiziji Most, koja je povezana sa visokim funkcionerom Socijalističke partije Srbije Dušanom Bajatovićem. U svojoj biografiji navodi da je na pomenutoj televiziji od 2005. bio urednik programa, a od 2007. je glavni i odgovorni urednik.

Pre toga naizmenično je radio na Radio-televiziji Beograd i Radio-televiziji Novi Sad, uglavnom na uredničkim pozicijama. Jedno vreme bio je i portparol JGSP Novi Sad. Vukašinović je široj javnosti poznat i kao jedan od organizatora prošlogodišnjeg mitinga podrške aktuelnom rukovodstvu RTV-a i neuspeli kandidat za glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije, na konkursu raspisanom nakon ostavke Marjane Jović u maju 2016.

Tanjugovac bez TV iskustva najozbiljniji kandidat za glavnog urednika

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević dodeljuje nagradu "promoteru" Nenadu Ćaćići (foto: novisad.rs)

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević dodeljuje nagradu “favoritu” Nenadu Ćaćiću (foto: novisad.rs)

Nakon što je Upravni odbor RTV-a proglasio nevažećim prošlogodišnji konkurs za glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije, 29. maja 2017. raspisan je novi. Kako VOICE saznaje, kandidaturu je predalo šest osoba, a u uži izbor su ušle tri.

“Nakon neuspelog prethodnog konkursa, najozbiljniji kandidati za novog urednika su dugogodišnji radnici RTV-a Dragutin Remecki i Dragan Jurakić, odnosno odnedavni pomoćnik urednika u Informativnom programu televizije Nenad Ćaćić”, rekao je za VOICE izvor u najužem menadžmentu RTV-a.

Remecki je autor i voditelj emisije namenje penzionerima “Dodati život godinama” i povernik Samostalnog sindikata RTV-a, dok je Jurakić autor emisije koje se pretežno bavi temama iz Evropske unije “Pod istim krovom”.

Nenad Ćaćić je dugogodišnji dopisnik Tanjuga iz Novog Sada, a na RTV-u je od sredine aprila, kada je imenovan za pomoćnik urednika u Informativnom programu Prvog programa televizije, što nije označilo i njegov kraj angažmana u agenciji Tanjug, za koji je nastavio povremeno da izveštava. Ćaćićev slučaj primer je politike dvostrukih aršina, jer je RTV 1. aprila prekinuo dalju saradnju sa novinarkom „O radija“ Majom Leđenac, pored ostalog i zbog toga što je honorarno radila za Novinsku agenciju Beta (RTV je pre toga prestao i da kupuje Betin dnevni servis vesti).

“Jurakić i Remecki dugo godina već rade na televiziji, bili su i na odgovornim funkcijama što znači da su upoznati sa tehonologijom rada. To se ne bi moglo reći i za Ćaćića, koji je odnedavno na televiziji i poznavanje tehnologije rada mu nije jača strana. Uz to, upitno je i da li ima dovoljno neophodnog iskustva na istim ili sličnim poslovima”, rekao je za VOICE izvor iz menadžmenta i dodao da se Ćaćiću i pored svega daju najveće šanse, jer ga protežiraju iz kabineta novosadskog gradonačelnika, iako praktično nikada nije radio na televiziji.

Najvažniji uslovi da bi neko postao glavni i odgovorni urednik su visoka stručna sprema kandidata, najmanje pet godina iskustva na uredničkim ili složenim novinarskim poslovima, znanje jednog svetskog jezika, poznavanje tehnologije proizvodnje i emitovanja radijskih odnosno televizijskih programa i profesionalne sposobnosti iskazane u dosadašnjem radu. Uslovi su i da kandidat nije nosilac javne funkcije ni funkcije u političkoj stranci i da ne uživa imunitet od odgovornosti.

Povodom konkursa za glavnog i odgovornog urednika VOICE je uputio dopis sa pitanjima kabinetu generalnog direktora RTV-a, ali do zaključenja ovog teksta odgovori nisu stigli. VOICE je od RTV-a do sada samo jednom prilikom dobio odgovore, tek nakon naredbe Poverenika za informacije od javnog značaja.

Ekipa VOICE 

voice_logo 

Podelite ovu stranicu!