VOICE: Direktor izmislio napad na novinarku RTV-a

25 Apr 2017

Umesto da štiti zakone, rukovodstvo RTV-a ih krši

Direktor informativnog programa Radio-televizije Vojvodina Budimir Marković izmislio je napad na ekipu RTV-a tokom drugog dana studentskih protesta u Novom Sadu, kada je 4. aprila nekoliko hiljada ljudi burno negodovalo ispred zgrade pokrajinskog javnog servisa tražeći direktno uključenje sa protesta, saznaje Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

Kako je za VOICE posvedočilo više zaposlenih koji su te večeri bili na televiziji, Marković je gužvu ispred RTV-a iskoristio da optuži učesnike protesta da su prvo verbalno a potom i fizički, nasrnuli na ekipu pokrajinskog javnog servisa koja je te noći izveštavala sa protesta.

I pored korektnog novinarskog zapisa sa višesatne protesne šetnje ulicama Novog Sada u Vojvođanskom dnevniku, u kojem se ne navode bilo kakvi incidenti ispred zgrade televizije, Marković je izdejstvovao da se na web sajtu RTV-a u isto vreme objavi potpuno drugačija vest u kojoj se navodi da su demonstranti „pokušali da pored obezbeđenja uđu u zgradu RTV-a“, odnosno da „napadnu novinarku RTV-a koja je nameravala da napravi izveštaj o protestu“.

„To je čista laž. Marković je pravio veći cirkus od ljudi koji su protestovali. Nervozno je trčkarao kod portirnice i sve vreme vikao: ‘To je strašno, zovite policiju’. Sa njim je sišla i ‘napadnuta’ novinarka i bez ikakvih problema izašla iz zgrade. Snimatelj je takođe radio svoj posao bez problema. Tačno je da nije bilo svejedno kad se masa pojavila ispred zgrade, ali nisam video nikakav napad. Kolege sa RTV-a su stajale ispred zgrade i pušile“, izjavio je za VOICE novinar koji je bio očevidac.

I ostali novinari koji su videli tu scenu rekli su za VOICE da nikakvog napada na ekipu RTV-a nije bilo i da se zbog laži koje su se, posebno sutradan, pojavile u informativnim emisijama RTV-a, osećaju nelagodno i iznevereno od čoveka koji bi najviše trebalo da vodi računa o poštovanju medijskih zakona i Kodeksa novinara Srbije.

„Marković je najpre tražio od portira da zove policiju, ali je ovaj procenio da za to nema potrebe. Potom je izmislio priču o navodnom napadu i počeo da ubeđuje novinarku da stane iza njegovih tvrdnji. Pošto je ona to odbila, pokušao je da od urednika Vojvođanskog dnevnika izdejstvuje da promeni izveštaj sa protesta, ali je i ovaj to odbio, pa je u etar izašao prilog u kojem se navodi da je sve proteklo bez većih incidenata“, rekao je za VOICE novinar RTV-a koji je te večeri bio u televiziji.

Budimir Markovic_RTV_foto_Cenzolovka

Koga laže Budimir Marković?

Njegov kolega rekao je za VOICE da je Marković potom otišao u Web redakciju i insistirao da se u njegovom prisustvu na naslovnoj strani publikuje vest u kojoj se navodi da je napadnuta novinarka koja je izveštavala sa protesta. Tako su na sajtu gotovo u isto vreme objavljene dve potpuno oprečne informacije sa istog događaja. Vest o navodnom napadu na naslovnoj strani i objektivan izveštaj sa protesta objavljen uz nekoliko vesti sa protesta koji su održani 4. aprila.

Dan kasnije Kolegijum informativnog programa RTV-a na srpskom jeziku izdao je saopštenje za javnost u kojem se „najoštrije osuđuje sinoćnji napad na ekipu RTV-a tokom protesta u Novom Sadu“. „U trenutku kada su se demonstranti zaustavili ispred zgrade RTV-a i nasilno pokušali da uđu, deo njih najpre verbalno, a zatim i fizički, pokušao je da napadne našu ekipu, koja je snimala protest, istovremeno tražeći od RTV-a da direktno prenosi protestni skup“, navodi se u saopštenju i dodaje da pravna služba RTV-a razmatra mogućnost pokretanja krivičnih prijava protiv NN lica i organizatora protesta.

Kako VOICE saznaje, pravna služba do sada nije reagovala, a unutar RTV-a pokrenuta je i neka vrsta unutrašnje istrage kako bi se utvrdilo da li je došlo do profesionalnog propusta odgovornih ljudi u pokrajinskom javnom servisu. U sklopu te istrage saslušana je i novinarka koja je navodno napadnuta te večeri. Na razgovoru u Direkciji RTV-a bili su i predstavnici sindikata „Nezavisnost“, koji su optužili medijsku kuću u kojoj rade „da se na najbesprizorniji način oglušila o standarde profesije i obmanula građane“.

Sindikat je u saopštenju ocenio da je takvim izveštavanjem RTV prekršio osnovne standarde novinarske profesije kao i zakon o javnim servisima, te na najprizemniji način ponizio građane Vojvodine koji finansiraju pokrajinski javni servis. „Zbog takvog načina izveštavanja i fabrikovanja neistina građani ponovo pogrdno izgovaraju ime naše kuće, čime se i novinari RTV dovede u neprijatnu situaciju jer je komesarskom uredničkom politikom izgubljeno poverenje javnosti u pokrajinski javni servis“, naveli su iz sindikata.

Iz rukovodstva RTV-a niko se nije oglasio tim povodom, a pojedinim novinarima rekli su da je stav kuće da ne daju izjave u vezi sa studentskim protestima i da ne komentarišu njihov zahtev za smenu svih odgovornih urednika u informativnom programu pokrajinskog javnog servisa.

Marković prekršio Zakon o javnom informisanju

Veljko Milic

Veljko Milić: Direktor prekršio zakone

Advokat Veljko Milić rekao je za VOICE da je Budimir Marković pogazio najmanje dva člana Zakona o javnom informisanju i medijima.

U članu 10 navodi se da su javni medijski servisi „dužni da o pojavama, događajima i ličnostima izveštavaju pravovremeno i nepristrasno, da omoguće izražavanje ideja i mišljenja koja su zastupljena u zajednici, da podstiču na raspravu u duhu tolerancije, o svim temama od interesa za javnost, da proizvode raznovrsne programske sadržaje i da teže najvišem nivou kvaliteta usluga“. U članu 15, pored ostalog, piše da je javni interes u oblasti javnog informisanja „istinito, nepristrasno, pravovremeno i potpuno informisanje svih građana Republike Srbije“.

Kada je reč o Zakonu o javnim medijskim servisima, Milić tvrdi da je povređeno osnovno načelo javnih medijskih servisa (iz člana 4. stav. 1. tačka. 1), koje se odnosi na istinito, nepristrasno, potpuno i blagovremeno informisanje. Uz to, Milić smatra da je povređeno i načelo (iz člana 4. stav. 1. tačka. 6), koje se govori o poštovanju profesionalnih standarda i kodeksa.

„Povređen je i javni interes (iz čl. 7. st. 1. tač. 1) koji obuhvata istinito, blagovremeno, potpuno, nepristrasno i profesionalno informisanje građana i omogućavanje slobodnog formiranja i izražavanja mišljenja slušalaca i gledalaca na teritoriji Srbije, AP Vojvodine i lokalne samouprave. Takođe su povređeni i javni interesi (iz čl.  7. st. 1. tač. 7) koji obuhvataju nepristrasno obrađivanje političkih, istorijskih, privrednih, socijalnih, zdravstvenih, kulturnih, obrazovnih, naučnih, ekoloških i drugih pitanja, omogućavajući ravnopravno sučeljavanje različitih stanovišta“, istakao je Milić.

Zanimljivo je da je upravo Marković, kao rukovodilac RTV centra informativnog programa, najodgovorniji u pokrajinskom javnom servisu za primenu i  kontrolu poštovanja zakonskih propisa i medijskog kodeksa. Marković bi, kako piše u sistematizaciji RTV-a, trebalo da prati informativne programske sadržaje i stara se da odgovaraju utvrđenim standardima i usvojenoj programskoj politici RTV-a.

Zbog sramnog izveštavanja RTV-a pre nekoliko dana neopozivu ostavku podnela je predsednica Porgramskog saveta Aleksandra Đurić Bosnić. Jedna od stvari koje je navela kao razlog za ostavku bilo je i gorepomenuto saopštenje sindikata „Nezavisnost“, koje su članovi saveta dobili 7. aprila, ali su odbili da o njemu razgovaraju.

„Smatrala sam da je važno da hitno reagujemo, tim pre jer su sva istraživanja pokazivala da primarnu ciljnu grupu do koje RTV treba da pronađe put čine upravo mladi i studentska populacija. Pa smo došli u gotovo bizarnu situaciju da upravo ta ciljna grupa negoduje zbog izveštavanja RTV-a, da RTV izveštava zakasnelo i tako da se to ne može nazvati objektivnim izveštavanjem. To je, po meni, bio pravi momenat da se generalni direktor i Upravni odbor podsete na činjenicu da je javni servis dužan da radi u zakonskim okvirima, da to podrazumeva objektivno i nepristrasno izveštavanje, ukidanje svih oblika cenzure i nevršenje pritiska na novinare koji rade u javnom servisu. Nažalost, taj moj predlog nije dobio podršku većine članova Saveta“, rekla je Đurić Bosnić za Cenzolovku.

VOICE došao u posed snimaka RTV, ni reči o fizičkom napadu

Protest Novi Sad Darko Sper sesti dan foto Maja Ledjenaac

Darko Šper: Nastavićemo da se borimo protiv laži

VOICE je došao u posed nekoliko snimaka koje je načinio navodno napadnuti snimatelj RTV-a tokom protesta ispred zgrade televizije. Na prvi pogled ništa neuobičajeno se nije dogodilo, što gledaoca samo može dovesti do zaključka da je cela priča o napadu na ekipu RTV loše osmišljena i da neće ništa dobro doneti pokrajinskom javnom servisu.

Na jednom od snimaka vidi se nekoliko momaka koji su stali na stepenice kod ulaznih vrata u zgradu i okrenuti leđima zgradi uzvikuju: “Hoćemo uživo, hoćemo uživo”. Na snimku se jasno vidi i da nekoliko momaka iz mase prilazi do njih i traži da se pomere sa ulaza. Nikakav incident se ne vidi, dok snimatelj RTV-a bez problema snima tok protesta. Na drugom snimku vidi se momak koji takođe dolazi do stepeništa i glasno počinje da viče „AV, AV, AV“, dok se iz mase čuju pogrdni povici.

Izveštavanje RTV-a kako su napadnuti njihovi novinari i kako im je onemogućeno izveštavanje sa protesta izazvalo je gnev kod građana Novog Sada kojima je prolazak pored zgrade RTV-a postao neizostavna destinacija skoro svake večeri tokom protesta. Na jednoj od šetnji pored televizije građanima se obratio i poverenik sindikata „Nezavisnost JMU RTV“ Darko Šper koji je poručio rukovodstvu televizije „da treba da ih bude sramota kako izveštavaju sa protesta i obmanjuju i lažu građane koji ih plaćaju“.

Prošlo je skoro dve nedelje od saopštenja sindikata Nezavisnost i Šperovog obraćanja učesnicima protesta, a on tvrdi da ih iz menadžmenta RTV-a nisu zvali na razgovor. „Mi smo bili samo kod generalnog sekretara Zorana Stojšina kome smo rekli da mogu računati na našu punu saradnju ako budu želeli da utvrde ko je kriv za izmišljanje priče o napadu na ekipu RTV-a. Mi smo razgovarali sa velikim brojem ljudi koji su te večeri bili u televiziji ili ispred nje i svi su demantovali da se napad dogodio. Znamo i ko je glavni krivac, ali to očigledno naš menadžment mnogo ne tangira“, rekao je Šper za VOICE.

On kaže da će sindikat nastaviti da insistira na tome da se odgovorni sankcionišu i da se RTV jasno ogradi od njih. „U RTV-u radi monogo časnih i poštenih ljudi koji veoma korektno obavljaju svoj posao. Ne smemo dozvoliti da nam obraz ukalja nekoliko ljudi iz Prvog programa televizije i Web redakcije. Jasno smo se opredelili da ćemo štititi novinarsku profesiju i u tom pogledu ništa nećemo menjati, iako su pritisci na naš sindikat iz dana u dan sve jači“, zaključio je Šper.

Ekipa VOICE

voice_logo

Podelite ovu stranicu!