Vlast nagrađuje medije koji krše kodeks

07 Nov 2018

"Odluka o dodeli sredstava doneta u partijskim centralama"

Televizija Hepi dobila je dva miliona dinara na konkursu Ministarstva kulture i informisanja kako bi se novim sadržajima „oduzelo vreme“ za emitovanje rijaliti programa. Takvo obrazloženje, naime, dao je državni sekretar Aleksandar Gajović odgovarajući na poslaničko pitanje zbog čega je javni novac dobila televizija koja emituje najskarednije sadržaje.

Profesor Fakulteta političkih nauka (FPN) Rade Veljanovski kaže za Danas da je obrazloženje za sredstva opredeljena Hepiju potpuno apsurdno.

“Nedopustivo visoka cifra novca koja je data jednoj takvoj televiziji je obmana javnosti. Ne mogu da kažem i institucija jer sam siguran da institucije dobro znaju kako neke prorežimske televizije rade”, ističe Veljanovski.

On dodaje da Hepi nije dobila dozvolu RRA, kasnije REM, za vrstu programa koji trenutno emituje, već za neku drugu.

Umesto da im izriču opomene i sankcije, oni ih ‘nagrađuju’ javnim novcem. Televizije i uopšte mediji koji apliciraju za javna sredstva od lokalnog do državnog nivoa moraju svojim programom i uređivačkom koncepcijom da pokažu da žele da rade u javnom interesu. To moraju da urade i pre nego što apliciraju za javni novac, i da na taj način pokažu da zaslužuju poverenje”, naglašava Veljanovski.

On ističe da sve televizije moraju da poštuju zakone i novinarske kodekse radeći u javnom interesu, „što ne razume čak ni predsednik Srbije“.

“Ni privatni mediji nemaju prava da rade šta hoće niti to mogu njihovi vlasnici, kako je Vučić protumačio, navodeći CNN kao primer. Za razliku od naših televizija, američke i evropske poštuju etičke standarde, ne diskriminišu i ne napadaju nikog, čak i ako za nekog ‘navijaju’. Političkim temama se bave uravnoteženo, što kod nas nije slučaj”, kaže Veljanovski.

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) Nedim Sejdinović kaže za Danas da je slučaj televizije Hepi samo jedan od primera koliko je katastrofalan bio ovogodišnji konkurs Ministarstva kulture i informisanja.

On podseća da su zbog ovog i sličnih rešenja novinarska i medijska udruženja okupljena u Medijsku koaliciju odbila da prime novac dobijen na konkursu, a odbila su i da na druge načine daju legitimitet „skarednim odlukama“ i nisu učestvovala u radu komisija.

“Novac građana bi trebalo da se izdvaja za javni interes, a televizija Hepi je primer medija koji radi potpuno suprotno interesima građana i sramota je za našu profesiju. Podsećam takođe da su, zbog ovog konkursa, ali i drugih stvari, novinarska i medijska udruženja tražila i smenu ministra Vukosavljevića i onog nesrećnog državnog sekretara Gajovića, i na tome i dalje insistiraju”, ističe Sejdinović.

Prema njegovom mišljenju, važno je da se objave imena onih članova komisije koja je donela ovakvu odluku, „jer bi morali da budu na stubu srama“.

Na sednici Odbora za kulturu i informisanje, državni sekretar Aleksandar Gajović nije želeo da iznese mišljenje o programu televizije Hepi, ali je rekao da je komisija Ministarstva kulture i informisanja za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa svoju odluku obrazložila idejom da se novim sadržajima „oduzme vreme“ za emitovanje rijaliti programa.

On je na istoj sednici istakao da je premijerka Ana Brnabić bila u pravu kada je ministru kulture Vladanu Vukosavljeviću poručila da rijaliti programi nisu u njegovoj nadležnosti, već da se time bavi REM „koji redi korektno“.

“Obrazloženje državnog sekretara zašto je TV Hepi dobila sredstva podseća na jedno tipsko obrazloženje koje članovi komisija na lokalu koriste da bi dodelili novac medijima koji svakodnevno krše Kodeks novinara Srbije. Naime, copy-paste obrazloženju stoji da će mediji novac da iskoriste da ne krše više kodeks. Naravno, to se ne dešava i jasno je da je odluka o dodeli sredstava donesena u partijskim centralama“, kaže Nedim Sejdinović.

(Danas)

Podelite ovu stranicu!