Vinčićeva ekipa puštoši konkurse po Vojvodini, prihod premašio milion evra

16 Dec 2017

"Umesto finansiranja javnog interesa, uspostavio se koruptivni mehanizam, sistem za plaćanje režimskih i kažnjavanje profesionalnih medija"

U gotovo trećini vojvođanskih opština predstavnici Asocijacije elektronskih medija Vojvodine (AEMV) u lokalnim medijskim komisijama dodeljivali su budžetski novac jedni drugima kao i televiziji u vlasništvu biznismena iz Šida Aleksandra Vinčića s kojim su poslovno povezani, pokazuje istraživanje BIRN-a.

U pitanju su konkursi za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja, koji se u Srbiji primenjuju poslednje tri godine, a koji su prema ocenama medijskih radnika postali “organizovani kriminalni poduhvat” u kojem učestvuju čelnici lokalne vlasti, tajkuni, poltronski mediji i lažni novinari. (prim. 021).

Kako piše BIRN, predstavnici Asocijacije elektronskih medija Vojvodine bili su članovi u komisijama u 21 od ukupno 42 lokalne samouprave koje su zaključno s krajem novembra 2017. godine raspisale konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja.

Od toga 13 komisija u kojima su sedeli predstavnici AEMV dodelile su 39,1 milion dinara produkcijama u vlasništvu članova Asocijacije, televiziji Aleksandra Vinčića i osobama koje su sa njim povezane. Samo u ovoj godini njihov ukupan prihod na medijskim konkursima bio je 45,4 miliona dinara, a kako tvrdi BIRN, od 2015. do danas oko 127 miliona dinara.

Šema raspodele novca između predstavnika Asocijacije i Vinčićevih firmi datira još od prvih konkursa koji su raspisani na osnovu Zakona o informisanju i medijima iz 2014. godine. Osobe koje su poslovno povezane s Vinčićem osnivale bi privatne produkcije i prijavljivale bi se na konkurse na kojima o dodeli novca odlučuju njihove kolege iz Asocijacije. Dobijeni novac, često u višemilionskim iznosima, te privatne produkcije neretko bi potrošile za emitovanje materijala na Vinčićevoj televiziji, od koje bi se čak i iznajmljivala oprema za snimanje.

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedim Sejdinović kaže da je u pitanju dubinsko obesmišljavanje jedne procedure. “Uz pomoć nereprezentativnih udruženja, umesto finansiranja javnog interesa, uspostavio se koruptivni mehanizam, sistem za plaćanje režimskih i kažnjavanje profesionalnih medija”, napominje Sejdinović za BIRN.

Neka od ovih udruženja nemaju nikakvih aktivnosti osim što delegiraju svoje potpuno nekompetentne ljude u ove komisije, kaže on.

“Članovi komisije ispunjavaju zahteve vlasti, zapravo samo potpisuju već unapred donete odluke, a na drugim mestima, kroz finansiranje njihovih medija, ostvaruju finansijsku korist”, objašnjava Sejdinović navodeći da se razmatra mogućnost podnošenja krivičnih prijava i protiv predstavnika organa vlasti i protiv članova ovih komisija.

Sirmum produkcija iz Šida, osnovana 1. jula 2015. godine, u vlasništvu Dragane Tešić, na ovogodišnjim konkursima za finansiranje lokalnih medija u Rumi dobila je četiri, u Šidu dva miliona dinara, a u Irigu 700.000 dinara. Među članovima tročlane komisije u Rumi bila je Dragana Mladenović, vlasnica Promo produkcije iz Šida, osnovane, takođe 1. jula 2015. godine. Mladenović je bila članica i ovogodišnje komisije u Irigu.

Ove godine u šidskoj komisiji sedela je Mirjana Vasić, vlasnica produkcije Sirmium media iz tog mesta, osnovane 2. novembra 2015. Njena produkcija dobila je u Rumi skoro šest miliona dinara. Pored komisije u Šidu, Mirjana Vasić je bila članica još tri komisije, između ostalog u Šidu i Sremskoj Mitrovici gde je projekat produkcije Promo Dragane Mladenović nagrađen s tri miliona dinara.

Osim sedišta njihovih produkcija, Tešić, Mladenović i Vasić povezuje još jedna stvar – sve tri pripadaju Asocijaciji elektronskih medija Vojvodine.

Prema podacima iz APR-a od 30. maja 2017. godine zastupnik tog udruženja je Dragana Tešić, vlasnica Sirmum produkcije iz Šida. Agencija se nalazi na istoj novosadskoj adresi gde je i Delta televizija. Pre nje zastupnik je bila Jovana Raketić (danas Milovanović) koja se vodi i kao direktor Sremske televizije.

Vlasnik i Sremske i Delta televizije je biznismen Aleksandar Vinčić. On nije želeo da razgovara sa novinarom BIRN-a.

Na ovogodišnjem konkursu u Sremskim Karlovcima, Delta televizija dobila je 700.000 dinara. U Baču je Delta dobila 750.000 dinara. U obe komisije bila je Dragana Tešić.

Mirjana Vasić učestovala je u radu komisije u Titelu, gde je Delta televiziji dodeljeno 700.000 dinara. Ona je od januara do aprila ove godine bila direktorka Delta televizije, a trenutno je vlasnica, direktorka i glavna urednica Sremskog radija. Sremski radio i Sremska televizija nalaze se, inače, na istoj adresi.

S druge strane, glavna urednica Sremske TV Danijela Romandić sedela je u komisiji u u Bačkom Petrovcu gde je Delta televizija dobila 300.000 dinara. U komisijama koje su dodeljivale novac Delta televiziji sedela je i Slađana Zečević, koja trenutno radi kao novinarka na Sremskoj televiziji, a njeni prilozi mogu se videti i na Radio-televiziji Vojvodine, sa kojom ova TV stanica iz Šida ima ugovor o saradnji.

Asocijacija elektronskih medija – V d.o.o osnovana je 2007. godine kao poslovno udruženje, a sve do oktobra 2015. jedan od zastupnika bio je Aleksandar Vinčić, dok je njegova Sremska televizija imala udeo od 50 odsto. Početkom decembra prošle godine on je postao 100% vlasnik te firme.

Inače, na istu temu pisao je letos i VOICE, u tekstu pod nazivom “Srem: Velika konkursna prevara”.

(021/BIRN

Podelite ovu stranicu!