Srem: Velika konkursna prevara

09 Jun 2017

VOICE: Kako su obesmišljeni i kriminalizovani konkursi za medijske projekte

Novac građana namenjen sufinansiranju javnog interesa u sferi javnog informisanja troši se na nezakonit način, dodeljuje se povezanim licima i medijima bliskim vlasti, kroz “nezavisne” komisije čiji su članovi u sukobu interesa, a postoje i opravdane sumnje da se iza svega kriju i druge ozbiljne protivzakonite aktivnosti

Istražujući dodelu sredstava za realizaciju medijskih projekata u lokalnim samoupravama u Sremu, VOICE otkriva brojne nepravilnosti i nelogičnosti, među kojima je i one da se novac dodeljuje formalno različitim produkcijama i televizijama koje praktično imaju istog vlasnika.

Po visini dobijenih sredstava izdvajaju se medijske kuće čiji su vlasnici – u pojedinim slučajevima i formalni, a u pojedinim osnovani od povezanih lica – Aleksandar Vinčić i Slavko Stijaković. Vlasnik regionalne Sremske televizije, Aleksandar Vinčić je na konkursima koje su raspisale sremske opštine, a preko produkcija koje se dovode u vezu sa njim, u ovoj i prošloj godini ukupno prihodovao čak 62.350.000 dinara, dok je vlasnik četiri medija u Sremu, Slavko Stijaković, u istom periodu ukupno dobio 19.510.000 dinara.

Prilikom dodele ovih sredstava, niko od predstavnika reprezentativnih novinarskih i medijskih organizacija nije učestvovao u radu komisija zaduženih za ocenjivanje projekata od javnog interesa. Prošle godine je samo na jednom konkursu koji je raspisala Sremska Mitrovica učestvovao predstavnik Koalicije novinarskih i medijskih udruženja, koja okuplja reprezentativne organizacije, dok u ovoj godini ni na jednom konkursu u opštinama Srema nije bilo njihovih predstavnika. Podsetimo da se po Zakonu o javnom informisanju i medijima članovi stručnih komisija biraju većinom na predlog novinarskih i medijskih udruženja, a da mnoge lokalne samouprave odbijaju predloge velikih udruženja a prihvataju predloge malih, nereprezentativnih organizacija, od kojih mnoge nemaju ni sajt, a u javnosti su poznati jedino po tome što delegiraju članove u ove “stručne” komisiji.

Sukob interesa

Kako pokazuje istraživanje Vojvođanskog istraživačko-analitičkog centra, u sremskim opštinama se za članove stručnih komisija za procenu vrednosti predloga projekata iz oblasti javnog informisanja biraju veoma često članovi Asocijacije elektronskih medija Vojvodine, koja se nalazi pod hipotekom sudskog spora između osnivača. Izabrani članovi komisija su, u velikom broju slučajeva, bliski saradnici ili čak zaposleni u medijskim kućama kojima je dodeljen novac.

Za članove komisija su, ispred Asocijacije elektronskih medija Vojvodine, imenovane direktorice produkcija Nova, Promo, Centralna i Super produkcije, iza kojih, o čemu je i ranije izveštavano, stoji Aleksandar Vinčić.

Prema informacijama do kojih je VOICE došao, u Sremu se na konkursima namenjenim medijima pojavljuju nove produkcija koje su takođe dovođene u vezu sa vlasnikom regionalne Sremske televizije. Jedna od njih je Sirmium media, na čijem čelu je direktorica Mirjana Vasić, bliska saradnica Aleksandra Vinčića. Ona se vodi i kao vlasnik Sremskog radija, registrovanog na istoj adresi kao i Sremska televizija. Direktorica produkcije Sirmium media imenovana je za člana komisije za ocenjivanje medijskih projekta u više sremskih opština. Za člana komisije, ispred Asocijacije elektronskih medija Vojvodine imenovana je i Vesna Bunijevac, dugodišnji radnik Radio-televizije Inđija, lokalnog medija koji je takođe u vlasništvu Aleksandra Vinčića, odnosno formalno u vlasništvu njegove sestre Danijele Šuše.

10

Sremski medijski mogul, prijatelj i svedok Veselina Šljivančanina: Slavko Stijaković

Iako visina finansijskih sredstava dobijena od lokalnih samouprava u Sremu nije ni približno ista, na sremskom medijskom nebu, po sličnom principu kao Aleksandar Vinčić, funkcioniše i vlasnik četiri medija – Slavko Stijaković. Reč je o penzionisanom generalu Vojske Srbije, svedoku odbrane pred Haškim tribunalom na suđenju “Vukovarskoj trojci” i bliskom prijatelju Haškog optuženika Veselina Šljivančanina.

Stijaković je vlasnik regionalnog Radio Srema iz Rume, Radio Fruška gora, kao i istoimena televizija (TV Fruška gora), osnovane početkom prošle godine, kada je osnovan i portal RTV Centar Srem. Svi mediji se nalaze na istoj adresi – Glavna 172/a Ruma.

Televizija Fruška gora je članica Udruženje elektronskih medija Comnet, koju čine 14 lokalnih tv stanica iz 14 gradova Vojvodine, a koje se sve dovode u vezu sa Srpskom naprednom strankom. Za članove komisija za ocenjivanje medijskih projekata imenovani su predstavnici pomenutog udruženja. Tako se među članovima komisije u opštinama Srema, našla Nevena Simendić, izvršni urednik i glavni producent RTV Pančevo, medija koji je član ovog udruženja i koji je otvoreno u službi Srpske napredne stranke.

Podrška vlastima i ratnim zločincima

Na tribini održanoj u Beški (opština Inđija), polovinom januara ove godine,koju je organizovala SNS a na kojoj je govorio prijatelj Slavka Stijakovića osuđenik za ratne zločine Veselin Šljivančanin, napadnuti su aktivisti Inicijative mladih za ljudska prava. Mediji koji su pod kontrolom Stijakovića i Vinčića su, očekivano, bili među onima koji su opravdavali incident.
TV Fruška gora je emitovala prilog u kojem je novinar pomenute televizije članove Inicijative mladih za ljudska prava optužio da su “na mirnu seosku tribinu doneli nemir” dok je ekipa Sremske televizije nakon održane tribine tvrdila da su ih napali članovi Inicijative i povredili novinarku te medijske kuće.
U zaštitu Sremske televizije stali su tada najviši funkcioneri Srpske napredne stranke kao i ministri u Vladi Republike Srbije.

Sremska Mitrovica

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sremska Mitrovica (foto: Wikimedia Commons)

Na Javni poziv za sufinansiranje projekata koje je raspisala Gradska uprava za kulturu, sport i omladinu Sremska Mitrovica 18. januara ove godine pristigla je 41 prijava za konkurs. Visina predviđenih sredstava iznosila je ukupno 21.150.000 dinara, od čega za štampane medije 5.300.000 dinara, dok je za elektronske medije bilo predviđeno 15.850.000 dinara. Komisija je donela odluku da podrži 24 projekta.

Najviše novca iz gradskog budžeta dobile su produkcije koje se dovode u vezu sa Aleksandrom Vinčićem. Odlukom komisije, Nova produkcija dobila je 4 miliona dinara, Promo produkcija 3 miliona dinara i Super produkcija 1.450. 000 dinara, ukupno 8.450.000 dinara. Članovi komisije, odlučili su da dodele 850.000 dinara Radio Sremu iz Rume, čiji je vlasnik Slavko Stijaković.

Među članovima komisije na ovogodinjem konkursu u Sremskoj Mitrovici bila je bliska saradnica vlasnika Sremske televizije, Mirjana Vasić, ali i urednica RTV Pančevo Nevena Simendić.

Tri konkursa u Sremskoj Mitrovici u 2016. godini

Na prvom konkursu, raspisanom 12. februara 2016. godine predviđena sredstva su iznosila 4.750.000 dinara. Međutim, na ovom konkursu nije bilo produkcija koje su u vlasništvu Aleksandra Vinčića niti medija koji su u vlasništvu Slavka Stijakovića, već je novac raspoređen u najvećoj meri lokalnim medijima, čije je sedište u Sremskoj Mitrovici poput Sremskih novina.

Na drugom, raspisanom Konkursu 24. juna iste godine, predviđena sredstva su iznosila 14.250.000 dinara. Odlukom Komisije najviše novca odnosno 5.300.000 dinara dodeljeno je Centralnoj produkciji, zatim Sirmium media dobija 800.000 dinara i Sirmium produkciji je dodeljeno 600.000 dinara.

Krajem godine grad Sremska Mitrovica izdvaja iz budžeta osam miliona dinara namenjenih projektnom finansiranju medija. Odlukom komisije, Promo produkcija dobija 1.100.000 dinara koliko dobija i Nova produkcija, dok Super produkcija dobija 300.000 dinara.

Grad Sremska Mitrovica je, dakle, prošle godine odobrila putem konkursa ukupno 9,2 miliona dinara produkcijama koje su povezane sa vlasnikom regionalne Sremske Televizije.

Stijakovićevim medijima je na prošlogodišnjim konkursima u Sremskoj Mitrovici dodeljeno ukupno 2,5 miliona dinara. Na drugom konkursu portal RTV Centar Srem dodeljeno je 200.000, Radio Srem je dobio 800.000 i Radio Fruška Gora 600.000 dinara, dok je Televiziji Fruška gora iz gradskog budžeta dodeljeno 700.000 dinara. Na trećem konkursu, održanom u decembru prošle godine, 200.000 dinara je dodeljeno Radio Sremu.

Ruma

Ruma (foto: Wikimedia Commons)

Ruma (foto: Wikimedia Commons)

Istraživanje VOICE pokazuje da mediji Slavka Stijakovića više novca dobijaju od opštine Ruma nego što je to bio slučaj u Sremskoj Mitrovici. Međutim, produkcije iza kojih stoji Aleksandar Vinčić i dalje su neprikosnovane kada je reč o visini sredstava. U opštini Ruma, dve produkcije pod kontrolom Vinčića dobile su dvostruko više novca od sva četiri medija koji su u vlasništvu Slavka Stijakovića.

Javni konkurs namenjen medijima opština Ruma je ove godine raspisala 8. februara, predviđena finansijska sredstva za ove namene su bila 23 miliona dinara. Odlukom komisije, najviše novca dodeljeno je produkciji Sirmium media odnosno 5.985.000 dinara. Na drugom mestu, po visini sredstava koja su dodeljena je Sirmium produkcija, kojoj je odobreno 4.015.000 dinara. Vlasnik Sremske televizije je preko produkcija od opštine Ruma na ovom konkursu dobio ravno deset miliona dinara.

Na pomenutom konkursu iz budžeta opštine Ruma, TV Fruška gora je dobila dva miliona dinara, Radio Srem 1,8 miliona dok je Radio Fruška gora dobio milion dinara. Ukupna sredstva koja su odobrena medijima koji su u vlasništvu Slavka Stijakovića iznose 4.800.000 dinara.

Slično je bilo i prošle godine, kada je 28. aprila opština Ruma za sufinansiranje medija izdvojila 19.875.000 di­na­ra. Odlukom komisije, Vinčićeva Nova produkcija dobija 4.000.000 dinara dok mediji Slavka Stijakovića dobijaju ukupno 4,7 miliona dinara, odnosno Radio Srem dobija dva miliona, TV Fruška gora 1,7 miliona dinara i Radio Fruška gora milion dinara.

Inđija

vojvodina-indjijaNa javnom konkursu namenjenom medijima, za ovu godinu, u opštini Inđija bilo je predviđeno 19 miliona dinara. Odlukom članova komisije, Super produkciji je dodeljeno 4 miliona dinara dok je Radio Televizija Inđija iz opštinskog budžeta dobila 3 miliona dinara. U opštini Inđija je na ovogodišnjem konkursu dodeljeno 500.000 dinara produkciji Magic production, čiji je direktor Jovan Kleća zaposlen kao snimatelj na Sremskoj televiziji. Kao početak obavljanja delatnosti u Agenciji za privredne registre navodi se 31. januar 2017. godine.

Opština Inđija je medijima koji se dovode u vezu sa Aleksandrom Vinčićem na ovogodišnjem konkursu dodelila ukupno 7.500.000 dinara.

Kada je reč o medijima Slavka Stijakovića, Inđija je ove godina podržala sve njihove predložene projekte. Internet portal RTV Centar Srem dobio je 60 hiljada, TV Fruška gora 1,4 miliona dinara, Radio Srem 200 hiljada dinara i Radio Fruška gora 150 hiljada dinara. Ukupno 1.810.000 dinara.

Da je vlasnik Sremske TV bio u dobrim odnosima i sa prethodnom vlašću u opštini Inđija – pokazuje prošlogodišnji konkurs namenjen medijima kada je ovom lokalnom samoupravom vladala Demokratska stranka.

Za prošlu godinu opština Inđija je izdvojila 25.350.000 dinara, a članovi komisije su doneli odluku da RTV Inđija dobije čak 6 miliona dinara, Sirmium produkcija 4,9 miliona dinara koliko i Sirmium media dok 1,5 miliona dinara dobija Super produkcija. Opština Inđija je medijima koje se dovode u vezu sa Vinčićem u prošloj godini dodelila ukupno 17.300.000 dinara. Mediji Slavka Stijakovića, Radio Fruška gora i Radio Srem ukupno su dobili – 2,5 miliona dinara.

Stara Pazova

stara pazovaZa razliku od ostalih opština Srema, u Staroj Pazovi vlasnik Sremske televizije izgleda nema uticaja. Možda zato što postoje drugi prioriteti. Ova sremska opština je donela rešenje 21. marta tekuće godine da sredstvima budžeta u visini od 19.998.802 dinara najviše novca dodeli nekada javnom preduzeću za informisanje, RTV Stara Pazova, sada u vlasništvu MR & Co iz Beograda.

RTV Stara Pazova odlukom komisije dobija 7,5 miliona dinara dok medijske projekte produkcija Nova i Super, koje se dovode u vezu sa Aleksandrom Vinčićem, komisija nije podržala. Mediji koji su u vlasništvu Slavka Stijakovića na ovogodišnjem konkursu u Staroj Pazovi dobijaju ukupno 1.550.000 dinara, odnosno TV Fruška gora dobija 1.250.000 dinara i istoimeni Radio Fruška gora dobija 300.000 dinara. Nije podržan medijski projekat Stijakovićevog portala RTV Centar Srem.

Među članovima komisije koje je bila zadužena za ocenu medijskih projekata nije bilo ni predstavnika Asocijacije elektronskih medija Vojvodine

Komisija za ocenu medijskih projekata, na prošlogodišnjem konkursu je donela odluku da od 22 490 000 dinara, koliko je bilo predviđeno opštinskim budžetom, čak 16.060.000 dinara dodeli RTV Stara Pazova, dok je TV Fruška gora Slavka Stijakovića dobila 600.000 dinara.

Inače, kao zakonski zastupnik firme MR & Co u Agenciji za privredne registre vodi se Muamer Ragipović, direktor “Ajmaksa” za Srbiju, koji ima razgranat biznis u Staroj Pazovi i, po sopstvenom priznanju, dobre odnose na predsednikom ove opštine Đorđem Radinovićem.

Pećinci i Šid

Opstina Pecinci 1Op­šti­na Pe­ćin­ci nije još uvek raspisala konkurs za ovu godinu, dok je u 2016. godini to učinila je 27. ja­nu­a­ra. Iz budžeta pećinačke opštine za medije je tada izdvojeno 9,5 miliona dinara. Naj­vi­še nov­ca gotovo pola od predviđenih sredstava, dobio je Ra­di­o Do­nji Srem iz Pe­ći­na­ca – 4,2 mi­li­o­na di­na­ra, dok je Radio Srem Slavka Stijakovića dobio 200.000 dinara.

U Šidu, gde je sedište Sremske televizije, komisija nije podržala projekte medija čiji je vlasnik Slavko Stijaković.

Na ovogodišnjem konkursu, predviđena budžetska sredsva su iznosila 10 miliona dinara. Najviše novca je odlukom komisije dodeljeno Kopernikus RTV Šid (bivši Radio Šid), 2,5 miliona dinara za dva projekta. Milion dinara za projekat “Aktuelnosti iz opštine Šid i 1,5 miliona dinara za projekat Lična karta Šida”. Dva miliona dinara dobila je Sirmium produkcija koja se dovodi u vezu sa Aleksandrom Vinčićem. Medijski projekat portala RTV Centar Srem, čiji je vlasnik Slavko Stijaković, odbijen je. Prošle godine je opština Šid za medije u budžetu opredelila 9 miliona dinara. Odlukom članova komisije, Su­per pro­duk­ci­ja je do­bi­la 3,9 mi­li­o­na za pro­jeka­t Šid na dla­nu.

Ova opština je poznata i po tome što je njen medij, nekadašnje javno preduzeće, Radio Šid prodat niškom kablovskom operateru i televiziji Kopernikus za čak 531.000 evra, iako je početna cena iznosila samo 6.928 evra.

“Osvajanje” južne Bačke

Svoj medijski uticaj Aleksandar Vinčić i Slavko Stijaković proširili su i na oblast južne Bačke. Za razliku od Stijakovića, vlasnik Sremske televizije se na konkursima u južnom delu Bačke pojavljuje sa medijima koji su odnedavno u njegovom vlasništvu.
Polovinom marta, opština Sremski Karlovci, koja administrativno pripada južno Bačkom okrugu, donela je Rešenje o dodeli novca namenjenim medijima. Konkursom za javno informisanje opštinskim budžetom je bilo predviđeno 3 miliona dinara. Odlukom komisije, najviše novca dodeljeno je portalu Brif.rs i to polovina predviđene cifre odnosno 1,5 miliona dinara.
RTV Delta iz Novog Sada odlukom komisije dobija 700 hiljada dinara, a vlasnik pomenute medijske kuće je Aleksandar Vinčić.
Na konkursu koji je raspisala Gradska uprava Novi Sad, mediji koji se dovode u vezu sa Aleksandrom Vinčićem ukupno dobijaju 5 miiona dinara. RTV Delta je dobila 3 miliona dinara, Promo produkcija milion dinara i Magic production takođe milion dinara.
U Bačkoj Palanci, dva miliona dinara dodeljeno je RTV Delta dok su Tv Fruška gora i Radio Srem, Slavka Stijakovića, dobili ukupno 600.000 dinara (TV Fruška gora 500.000 dinara, Radio Srem 100 000 dinara).
Na konkursu u Bačkom Petrovcu , odlukom komisije 300.000 dinara je dodeljeno Vinčićevoj RTV Delta dok je u Temerinu istoj televiziji dodeljeno 280.000 dinara.

Šta građani dobijaju za svoj novac?

Hugo Mediji

Šta građani dobijaju za svoje novce? (Karikatura: Hugo)

Stručnjaci upozoravaju da mediji koji dobijaju značajna novčana sredstva, umesto da ostvaruju javni interes, funkcionišu kao propagandna mašinerija lokalnih vlasti i političke organizacije kojoj ta vlast pripada. Urednici i novinari krše profesionalne i etičke norme, a često se i sami nalaze u lancu korupcije.

Ukazuju da, s druge strane, građani, koji pune lokalne budžete a samim tim i finansiraju medije, ostaju uskraćeni za istinito, nepristrasno, pravovremeno i potpuno informisanje, što jeste javni interes za razliku od promovisanja čelnih ljudi lokalne samouprave i političke stranke kojoj pripadaju.

U prošloj godini samo medijima i produkcijama Aleksandra Vinčića, građani Srema su platili 34.400.000 dinara, dok je u ovoj godini, iz lokalnih budžeta, izdvojeno 27.950.000 dinara. Sa medijima Slavka Stijakovića su prošli nešto “jeftinije”, u prošloj 10,5 miliona a u ovoj 9.010.000 dinara. Pitanje je šta su dobili za taj novac.

Zbog nepravilnosti prilikom procesa konkursnog finansiranja više puta su reagovali iz Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) i Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV). Umesto odgovora, Komisija za dodelu državne pomoći odobrila je Ministarstvu kulture i informisanja da se televizijima u Srbiji ukine ograničenje maksimalnog iznosa, dosadašnja 23 miliona dinara, čime je samo dodatno omogućila da se novac građana i šakom i kapom dodeljuje podobnima.

Miodrag Blečić (VOICE)

Podelite ovu stranicu!