Smenjeni urednici RTV spremaju tužbe

24 May 2016

Radi se o kampanjskom zahvatu i o kršenju Zakona o javnim medijskim servisima

Smenjeni novinari i urednici Radio-televizije Vojvodine podneće tužbu zbog narušavanja ugleda dostojanstva i profesionalnog integriteta saznaje Danas.

U javnosti vlada mišljenje da osnova za ovakvu tužbu ima, a jedna od potvrda je i izjava novosadskog advokata i stručnjaka za medije Slobodana Beljanskog koji je za naš list naveo da se radi o povredi nekoliko zakona, kao i kršenju zabrane nezakonitih uticaja.

“U fazi smo prikupljanja informacija i razmatramo ne samo povrede zakona o radnim odnosima, već i zakona koji zabranjuju mobing i diskriminaciju. Ujedno, po mojoj oceni, pošto se radi o kampanjskom zahvatu i o kršenju Zakona o javnim medijskim servisima, može se slobodno govoriti o tome da je prekršeno načelo nepristrasnosti, profesionalizma i nezavisnosti uređivačke politike. I naravno zabrane nezakonitih uticaja. Jedan od nezakonitih uticaja imali smo prilike da čujemo od premijera koji je unapred rekao da je Upravni odbor RTV postupao po zakonu, iako je to pitanje o kojem bi trebalo sud da se izjasni, ako dođe do sudskih postupaka”, kazao je istaknuti novosadski advokat Slobodan Beljanski.

Njegov kolega Vladimir Horovic smatra potpuno nezakonitim smene, jer one, kako kaže, imaju potpuno jasan smisao direktnog političkog usmeravanja prema pokornosti vladajućoj stranci.

“Uopšte nije bitno da li je UO dobio naredbe ili nije, bitno je da je bez jasnog programa, koji bi po oceni javnog servisa i građana bio bolji, ne može doći do smena. Ako mene postavite za glavnog i ja dovedem svoje ljude i kažem ja to znam bolje i da će biti bolje, to nije dokaz i sigurnost da će zaista biti tako, jer niko od tih urednika koji su postavljeni nije došao nudeći bilo kakav program. Dakle, UO može da bira, ali tako što će raspisati konkurs za direktore i urednike i na tom konkursu nakon sučeljavanja mišljenja i planova, onda odabrati. Pošto se to nije tako dogodilo, postavlja se pitanje šta će biti”, kaže Horovic za Danas.

On je mišljenja da elemenata za tužbu apsolutno ima i da je proces smena nezakonit, ali otvara i pitanje budućnosti RTV-a i njenog programa.

“Pravni aspekt je sa jedne strane, a sa druge strane je sudbinski deo buduće televizije i njenog programa koji se može očekivati, koji nema uveravanja i garancije da će biti bolji od prethodnog, jer niko nije izašao sa planom i programom. Podsećam da kada su birani direktori RTS-a, izašlo se sa programom, pa je to bio osnov za odabir rukovodilaca. Ovde je odmah postavljeno drugo lice bez ikakvog novog programa”, zaključio je Horovic.

Đurić Bosnić:Smenjeni bez obrazloženja

Predsednica Programskog saveta RTV-a Aleksandra Đurić Bosnić smatra da način na koji je smena izvedena govori u prilog činjenici da su zaposleni bili na neki način poniženi i degradirani, jer je to sve bilo van uobičajenog postupka kadrovske i profesionalne promene. Upravni odbor RTV-a nije usvojio preporuke Programskog saveta u vezi sa kvalitetom programa i ostvarivanjem standarda i funkcije javnog servisa i smenio je urednike i programskog direktora bez jasnog profesionalnog obrazloženja.

“Suština priče je da je ponižavajuće smeniti nekog bez objašnjenja, telefonom i uveče. Ovakav slučaj se pretpostavljam nije desio. UO ne mora nas da posluša i postupa prema našim preporukama, zato što mi nismo telo koje se bavi kadrovskim promenama na nivou kuće. On bi trebalo da se savetuje sa nama. Mi smo i tražili kriterijume i argumente za smene, ali ih nismo dobili, a verovatno i nećemo”, kaže predsednica Programskog saveta RTV-a. Ona ističe da iako smene mogu da budu legalne, u ovom slučaju nemaju legitimitet i da je povređeno dostojanstvo smenjenih, jer ne postoji opravdanje za smenu tih ljudi.

(Danas)