SLOBODAN AREŽINA: Ulazimo u tamu u kojoj niko nije zaštićen od samovolje

30 Jan 2018

"Šta mogu da očekuju građani koji traže zaštitu od suda kada je proces koji je bio pod pažnjom medija ušao u fazu brutalnog silovanja pravde?"

Programski direktor Radio-televizije Vojvodine (RTV) Slobodan Arežina dobio je otkaz u pokrajinskom javnom medijskom servisu iako ga je Apelacioni sud prethodno vratio na posao uz presudu da je “nezakonito smenjen”. Pre nekoliko dana Arežina je podneo još jednu tužbu protiv RTV upravo zbog odluke rukovodstva te medijske kuće da posle sudske presude u korist Arežine donese rešenje o dva programska direktora. U tužbi se ukazuje da je odluka o “dvovlašću” suprotna Statutu i sistematizaciji RTV-a.

NUNS: Kakvo je obrazloženje otkaza?

Arežina: U rešenju o otkazu stoji tačno i sasvim logično obrazloženje. Piše da zbog potrebe donošenja brzih odluka i drugih specifičnosti tog posla rad dva direktora programa RTV “funkcionalno nije moguć“. Problem je u tome što sam ja u nekoliko zvaničnih dopisa upravo na te činjenice upozoravao rukovodstvo RTV zahtevajući da ponište prethodno pismeno rešenje o radu dva direktora programa i zbog čega sam, posle njihovog odbijanja, podneo tužbu sa zahtevom da sud to učini. Tužba je podneta nekoliko dana pre otkaza. Čak su u tekstu otkaza prepisali nekoliko stavova iz mojih zahteva da se poništi rešenje o dva direktora programa. Tako su svesnim izbegavanjem da izvrše odluku Apelacionog suda o poništavanju smene i mom bezuslovnom vraćanju na mesto direktotra programa najpre stvorili protivzakonitu situaciju a onda je iskoristili kao izgovor da mi daju otkaz. Kafka i Stiven King istovremeno.

NUNS: Šta nameravate da preduzmete povodom otkaza?

Arežina: Podneću još jednu tužbu. Ovu sa zahtevom da se poništi rešenje o otkazu.

NUNS: Nedavno ste povodom Vaše druge tužbe protiv RTV u vezi rešenje o dva programska direktora ocenili da je reč “o obesti i gluposti, o gaženju zakona, pravde i nezavisnog sudstva”. Slutite li ko stoji iza svega?

Arežina: Iskreno se nadam da je reč o besu i gluposti grupe ljudi koju je opila moć i koji ne mogu da podnesu poraz pred, praktično, najvišom sudskom instancom u državi. Ako im je za ignorisanje odluke suda stigao nalog onda smo svi u mnogo većem problemu od pitanja ko je programski direktor RTV. Tada ulazimo u tamu u kojoj je sve dozvoljeno i u kojoj niko nije zaštićen od samovolje. Šta mogu da očekuju građani koji traže zaštitu od suda kada je proces koji je bio pod pažnjom medija ušao u fazu brutalnog silovanja pravde? Onda bi se moglo osnovano zaključiti da je cilj i bio da se ljudi zastraše i da odustnu od svake pomisli da ih istina i pravda mogu zaštiti.

NUNS: Posle sudske presude o Vašem vraćanju na poziciju programskog direktora tražili ste od poslovdstva da se u RTV na svoja ranija mesta vrate i drugi profesionalci smenjeni u maju 2016. Da li ste dobili ikakav odgovor?

Arežina: Ne samo profesionalci već i emisije koje su u funkciji javnog medijskog servisa. Ne razumem zašto je ukinuta emisija koja je ukazivala na primere ozbiljnog ugrožavanja životne sredine ili emisija koja je ohrabrivala ljude da pokrenu porodični biznis. Upravni odbor nije odgvorio na moj dopis. Nezvanično mi je poručeno da ja kao programski direktor nisam ovlašćen da se obraćam Upravnom odboru.

NUNS: U dopisima Upravnom odboru i direktoru RTV tražili ste da se hitno redefiniše program kako bi se zaustavio dalji pad gledanosti i “strmoglavi pad poverenja u pokrajinski javni servis”. Šta se sa programom dogodilo od Vaše smene početkom maja 2016. godine ?

Arežina: Veliki broj mladih i talentovanih ljudi je rasteran sa RTV. Jedni su ostali bez ugovora drugi su upućeni na poslove koji su daleko od programa. Ukinute su emisije koje se analitički bave stvarnošću kao što su „Radar“ i „U nedostatku dokaza“. Svi sadržaji posebno u „Jutaranjem programu“ i „Razglednicama“ u kojima se RTV, na strani građanja, borio protiv birokratske samovolje su ukinuti. Interaktivnost i funkcionalnost programa je nestala. Bitno je smanjen kvalitet zabavnog i igranog programa. Ukinuto je i „Gruvanje“ najstarija emisija posvećena rokenrolu na ovim prostorima. Sve to je prouzrokovalo višestruki pad gledanosti i uticaja RTV.

NUNS: U Radio televiziji Srbije nije bilo kadrovskih čistki kao na RTV. Zašto se vojvođanski javni medijski servis našao na udaru?

Arežina: Najpre zbog angažovanosti bez koje nema javnog medijskog servisa. Mi nismo samo prenosili agencijske vesti i izjave političara.

Na programima RTV je kritikovana vlast Novog Sada zbog odluke da pod sumnjivim okolnostima dozvoli gradnju betonsko-staklene palate u starom jezgru grada, pokrajinska vlada zbog nemara u pružanju pomoći žiteljima poplavljene Jamene, republička vlast jer stalnim odlaganjem početka rada super-labaratorije u Batajnici omogućava tajkunima da uvozom hrane sumnjivog kvaliteta zgrću ogromne profite na ugrožavanju zdravlja građana. Reporteri RTV su snimili izjavu čoveka koji je dao 5000 evra predsedniku opštine Alibunar kao mito kako bi u zakup dobio državno poljoprivredno zemljište, prvi i jedini izvestili da se ratarima na severu Vojvodine zbog kašnjenja u plaćanju poreza oduzima zemlja, u udarnom dnevniku objavili smo tajno zabeleženi snimak u kome direktor komunalnog preduzeća kao protivuslugu za zapošljavanje traži dve hiljade evra i 30 glasova za stranku čiji je član-posle čega mi je prećeno tužbom i zatvorom i zbog čega sam saslušavan u REM-u…

Probajte da se setite kada ste videli kritičku reportažu na bilo kojoj domaćoj televiziji sa nacionalnom frekvencijom?

(Svetozar Raković, NUNS / Foto: mc.rs)

Podelite ovu stranicu!