Poljak tužio državnu televiziju jer mu urušava zdravlje

12 Oct 2018

"Gledanje Dnevnika diže mi pritisak, oslobađa negativnu energiju, nagomilavaju se loša osećanja"

Poljak Valdemar Sadovski tužio je sudu poljsku državnu televiziju TVP zato što svojom propagandom u korist vladajuće stranke Pravo i Pravda i njene jednopartijske vlade na čelu sa premijerom Mateušom Moravjeckim, kako tvrdi, gazi njegovo dostojanstvo i lažnim vestima ugrožava njegovo duševno i fizičko zdravlje.

Suđenje bez presedana u Poljskoj počelo je u četvrtak pred Okružnim sudom u Varšavi koji nije udovoljio zahtevu TVP da tužbu odbaci kao neosnovanu.

“Gledanje Dnevnika ugrožava moje psihičko zdravlje. Autori Dnevnika ponašaju se prema meni kao prema objektu sa ciljem da me dovedu u zabludu kako bih na izborima podržao stranku Pravo i Pravda. Gledanje Dnevnika diže mi pritisak, oslobađa negativnu energiju, nagomilavaju se loša osećanja”, objasnio je Sadovski sudu zašto je tužio nekada javni TV servis TVP sudu.

To što im centralni Dnevnik diže pritisak otkako su poljski konzervativci Jaroslava Kačinjskog došli na vlast u jesen 2015. godine i reformom medija prvo direktno potčinili vladi nezavisni javni tv servis TVP, javni Poljski radio i javnu poljsku novinsku agenciju PAP, a zatim ih pretvorili u narodne medije se misijom “da šire istinu o Poljskoj”, Poljaci su masovno rešili daljinskim upravljačem, prebacujući na privatnu TVN i privatni Polsat, što su potvrdila i merenja gledanosti.

Sadovski se odlučio na radikalan korak i tužio je TVP sudu, pozivajući se na član 30 Ustava Poljske kojim se štiti ljudsko dostojanstvo, a Sadovski smatra da ga gaze, bez obzira u čije ime to TVP radila, jer gledaoce doživljava kao objekte i instrument da postigne određeni politički cilj – održi vladajuću stranku što duže na vlasti.

U tužbi Sadovski navodi da državna poljska televizija svaki dan izvrće činjenice i kreira lažnu realnost, tako da bude u interesu vladajuće stranke i da takvim manipulacijama upravlja ponašanjem ljudi. Kao primer takvih manipulacija između ostalog Sadovski je u tužbi naveo izveštaj TVP o demonstracijama protiv reforme pravosuđa i napada vlasti na nezavisnost sudija 13. decembra 2017. kada je demonstrante TVP nazvala komunističkim zločincima iako se znalo da demonstracije organizuje građanska inicijativa Komitet za odbranu demokratije, a pod pritiskom demonstranata predsednik Poljske Andžej Duda kasnije je stavio veto na dva zakona te reforme.

TVP se pred sudom brani da nije mogla da pogazi dostojanstvo i da nanese duševne patnje Sadovskom kada nije snimila nijedan prilog konkretno o njemu.

Sadovski zahteva da se TVP o svom trošku izvini u glavnim poljskim dnevnicima i nedeljnicima, prizna da manipuliše činjenicama i da predstavlja Poljsku i svet tako da to odgovara partijskoj liniji vladajućih konzervativaca a takođe da u državnim i privatnim elektronskim medijima u vreme glavnih emisija vesti, prizna da je prekršila osnovne ustavne obaveze javnog TV servisa.

Dok ogorčeni građanin pokušava da pred sudom natera TVP da se izvini, poljski premijer Mateuš Moravjecki za propagandu je optužio nezavisne i privatne mediji i apelovao je juče na susretu sa biračima pred lokalne izbore da ne veruju privatnim medijima, javlja danas državni Poljski radio.

“Mediji su u velikoj većini inostrani, pripadaju našoj opoziciji i nastoje da na lažni način predstave stvarnost, prevare birače. To je često propaganda kakve se ne bi postideo ni Ježi Urban”, kazao je poljski premijer, pominjući jednog od najpoznatijih komunističkih novinara agitatora iz vremena totalitarnog režima.

Direktor TVP Jacek Kurski pristrasnost TVP na koju pristižu žalbe i nadležnom nacionalnom savetu za televizije pravda tezom da privatni i nezavisni mediji navijaju za opoziciju, tako da subjektivnost poljske državne televizije samo građanima donosi potrebnu ravnotežu mišljenja i stavova.

Reforma medija i pretvaranje javnog tv i radio servisa i ugledne nacionalne agencije PAP u “narodne medije sa misijom da šire istinu” bila je jedna od prvih kada su konzervativci Kačinjskog došli na vlast, a uz pravosudnu reformu, izmenu zakona o slobodi okupljanja i čistke u državnoj upravi i državnim preduzećima glavni je razlog zašto se Poljska na rang listi kvaliteta demokratija u Evropskoj uniji i OECD survala prema najnovijem izveštaju Fondacije Bertelsman za 29 mesta na 39. a gore od nje su prošle u ovom izveštaju samo Rumunija, Meksiko, Mađarska i Turska.

(Beta/N1)

Podelite ovu stranicu!