Odbačena žalba Tabakovićke

24 Jan 2014

Savet za štampu odbacio žalbu Jorgovanke Tabaković na izveštavanje Autonomije

Komisija za žalbe Saveta za štampu odlučila je da portal Autonomija nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije prenošenjem vesti objavljene na portalu Radija 021 o privilegijama kćerke Jorgovanke Tabaković.

Komisija je, takođe, donela odluki da ni drugi portali koji su preneli ovu vest nisu prekršili Kodeks.

Članovi Komisije za žalbe ocenili su da je žalba koju je na izveštavanje portala Autonomija uložila guvernerka Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković neosnovana i da je portal „Autonomija.info“ postupio potpuno u skladu sa pravilima Kodeksa novinara Srbije, prenoseći sve relevantne informacije i reagovanja u vezi sa objavljenom vešću, čiju istinitost niko nije osporio.

“Za javnost je svakako od značaja vest da, u zemlji koja je po nivou zdravstvene zaštite na poslednjem mestu u Evropi, Republički fond za zdravstveno osiguranje plaća prevoz i vozača zaposlenima koji se školuju u drugom gradu, a to što to pravo, odnosno privilegiju, nema samo ćerka guvernerke Tabaković, ništa ne menja u obavezi novinara da javnost upozna sa tim”, ističe se u odluci Komisije za žalbu Saveta za štampu.

Komisija za žalbe Saveta za štampu je stala na stanovište da je guvernerka Narodne banke Srbije javna ličnost čije je privatnost manje zaštićena od privatnosti “običnih građana”, te da je stoga “sasvim razumljivo da su mediji, objavljujući ovu informaciju, naveli da je reč o ćerki guvernerke NBS”.

“Od značaja za javnost je i da bude upoznata sa tim da postoje pritisci na medije kojima oni nisu u stanju da se odupru, kao i da kod novinara postoje mehanizmi autocenzure”, ističe se u saopštenju Saveta za štampu.

Komisija za žalbe izrazila je posebnu zabrinutost zbog uklanjanja tekstova sa pojedinih veb portala i podsetila sve novinare i urednike da Kodeks novinara Srbije propisuje obavezu novinara da se suprotstave svakom pritisku na slobodno obavljanje profesije i svakom vidu cenzure i da o tome izveste javnost.

“Autocenzura se takođe smatra kršenjem profesionalnih i etičkih normi, zbog čega Komisija osuđuje ovakvo ponašanje”, navodi se u saopštenju.

Podnosilac žalbe, guvernerka Tabaković, navela je da se „objavljivanjem neistinite vesti“ direktno želela diskreditacija njena ličnost, te da se „zlonamerno navodi javnost da se mimo važećih pravila, korišćenjem položaja ili drugim vidovima nemoralnog ponašanja, članovima moje porodice omogućavaju privilegije zahvaljujući tome što su moja deca“.

U odgovoru na žalbu, glavni urednik Autonomije Nedim Sejdinović je istakao da je portal poštovao sve profesionalne strandarde objavljujući kompletnu informaciju o ovom slučaju, koja sadrži “predmetnu vest, izjavu Jorgovanke Tabaković, saopštenje RFZO i saopštenja udruženja novinara koja konstatuju politički pritisak, centuru i autocenzuru”.

“Na osnovu toga, čak i da je sama vest bila netačna, a nije, ne bi se moglo govoriti o povredi etičkih pravila profesije”, ističe se u odgovoru na žalbu i dodaje da guvernerka NBS jeste javna ličnost par excellence, koja ima “značajno suženo pravo na privatnost, što se prenosi i na članove njene uže porodice, koji su takođe predmet interesovanja javnosti, jer se privilegije i zloupotrebe mogu na njih prenosti“.

U odgovoru se ističe i da “Autonomija”, za razliku od nekih drugih portala, nije povukla vest pod političkim pritiskom. Stoga je ovaj sajt, kao i sajt Centra za istraživačko novinarstvo bio izložen hakerskim napadima, zbog čega je reagovao i OEBS.

Podsećamo da su kćerka Jorgovanke Tabaković, Milena Tabaković i Lidija Bjelovuk interesovanje javnosti izazvale su nakon vesti da im RFZO obezbeđuje službeni automobil i vozača kako bi dva puta nedeljno išle iz Novog Sada u Beograd na predavanja.

Novosadski informativni portal 021, koji je prvi objavio vest, nakon manje od sat vremena ju je povukao. Isto je učinila i većina internetskih portala, koji su vest preneli sa 021. Nezvanično obrazloženje urednika bilo je da su to učinili„po nalogu odozgo“.

Oni sajtovi koji vest nisu skinuli, poput Autonomije i Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS), doživeli su hakerske napade.

Jorgovanka Tabaković je potom pisala Savetu za štampu i Sudu časti Nezavisnog društva novinara Vojvodine, sa zahtevom da utvrde moguće povrede kodeksa.

Sud časti NDNV odbacio je prigovor guvernerke kao neosnovan.

U međuvremenu, Autonomija je izveštavala i o tome da je Mileni Tabaković i njenoj koleginici Lidiji Bjelovuk, Republički fond za zdravstveno osiguranje (RFZO) odobrio stručnu praksu i službeno vozilo iako je to protiv odluka i Pravilnika o stručnom usavršavanju zaposlenih u ovoj ustanovi.

(Autonomija)

Podelite ovu stranicu!