NUNS i NDNV: Na delu državna operacija ubijanja medija i medijskih sloboda u Srbiji

20 Sep 2017

"Saopštenje Vlade Srbije o gašenju 'Vranjskih' izgleda gore nego da su ga pisali Željko Mitrović i Dragan Vučićević"

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) ocenili su da saopštenje Vlade Srbije povodom gašenja nedeljnika Vranjske i štrajka glađu vlasnika tog medija Vukašina Obradovića “izgleda gore nego da su ga pisali Željko Mitrović i Dragan Vučićević”.

“U pitanju je jeftina manipulacija koja služi da se skrene pažnja sa državne operacije ubijanja medija i medijskih sloboda u Srbiji, koja preti da celu medijsku scenu pretvori u Pink i Informer. Vlada nije odgovorila niti na jedno od gorućih pitanja i problema u medijskoj sferi koje novinarska i medijska udruženja dugo već postavljaju i javno označavaju, a koji za posledicu imaju, između ostalog, i gašenje Vranjskih”, ističu u zajedničkom saopštenju NUNS i NDNV.

Novinarska udruženja navode da Vlada Srbije u saopštenju jasno pokazuje da novac građana kojim se interveniše u medijsku sferu shvata kao svoju privatnu prćiju i da ga, shodno tome, troši kako joj padne na pamet.

“Podsećamo da u pitanju nije Vladin novac već poreskih obveznika i da njime, prema zakonu, ne bi trebalo da se finansiraju mediji nego javni interes u sferi javnog informisanja, a da o kvalitetu predloženih projekata treba da odlučuju nezavisne, stručne komisije. To što predstavnici vlasti ne shvataju smisao Zakona o javnom informisanju i medijima pokazuje ne samo ovo saopštenje nego i to što je vlast ovaj proces pretvorila u svojevrsnu karikaturu, odnosno u mehanizam za finansiranje režimskih medija koji igraju ulogu njene PR službe, a da članove komisija čine, u velikoj većini, nestručne i politički instruisane osobe koje samo izvršavaju prethodno donesene političke odluke”, napominje se u saopštenju.

NUNS i NDNV podsećaju i da su na ovogodišnjem konkursu za javno informisanje u Vranju dva najznačajnija i najprofesionalnija medija u tom gradu, Vranjske i OK radio dobili minorna sredstva, koja su i odbili da prime, dok je “stručna komisija” novac dodelila medijima bliskim vlasti, te da je “TV Vranjska plus dobila više od 40 odsto ukupno opredeljenih sredstava, odnosno 6,3 miliona dinara”, a osnovana je pre nešto više od godinu dana, dok je vlasnica te televizije Mirjana Dodić, bivša portparolka SNS-a u Vranju.

“Konkurs u Vranju je, dakako, samo vrh ledenog brega, a stručna javnost već godinama upozorava da se u procesu konkursnog sufinansiranja javnog interesa u medijima primećuju mnogobrojni problemi – skoro da nema ništa osim problema – koji za posledicu imaju da se najbolji predlozi projekata odbacuju, a finansiraju režimski i tek osnovani, takođe vlasti bliski mediji. Novac građana koju vlast troši na svoje samoreklamiranje kroz ovaj mehanizam meri se milijardama dinara. Samo u periodu od aprila 2015. do aprila 2016. godine, prema nalazima Medijske koalicije, država je potrošila više od dve milijarde dinara za medijske konkurse”, navodi se u saopštenju.

NUNS i NDNV optužili su vlast da guše medije koji joj nisu bliski, te da im onemogućava pristup sredstvima građana namenjenim javnom interesu i šalje sve moguće inspekcijske službe, sa namerom da ih konstantno finansijski iscrpljuje i onemogućava normalan rad – a da istovremeno svoje medije finansira i putem javnih nabavki, kao i preko javnih preduzeća.

U saopštenju se ukazuje i na nedavno objavljeno istraživanje Transparentnosti Srbije, koje je pokazalo mnoga javna preduzeća sklapaju ugovore o saradnji sa medijima, a značajna sredstva se prelivaju iz javnih preduzeća i kroz ugovore o sponzorstvima. Dodaje se da dodatno zabrinjavajuće to što mnoga javna preduzeća kriju podatke o finansiranju medija.

“Vlada takođe ne spominje ni tržište oglašivanja koje, takođe, kontroliše preko sebi bliskih marketinških kompanija. Vlast praktično reketira kompanije, terajući ih da novac za reklame troše u režimskim medijima. Vlast je proizvela takvu atmosferu da i mala lokalna privatna preduzeća odbijaju da se reklamiraju u ‘nepodobnim medijima’, jer mogu doživeti čitav niz neprijatnosti, kao što su recimo veoma frekventne posete inspekcija, ali i mnogobrojne druge probleme u poslovanju”, naglašavaju medijska udruženja, uz ocenu da je više nego jasno da i serija “suludih presuda protiv nerežimskih medija predstavlja politički pritisak na medijske slobode, kao i odsustvo bilo kakvih sankcija za one koji novinare tih medija napadaju, prete im smrću i zastrašuju”.

NUNS i NDNV dodaju da je, uz to, nerežimskim medijima otežan put do informacija, da im se zabranjuje prisustvo na konferencijama za novinare, da se u sferi pristupa informacijama od javnog značaja dešavaju mnogobrojni retrogradni postupci, da se režimski mediji finansiraju državnim novcem i preko povezanih firmi, da se režimski novinari zbrinjavaju i direktnim ugovorima sa državnim institucijama, da su tokom nakaradne privatizacije medije pokupovali stranački tajkuni SNS-a, kao i da se je evidentno kršenje brojnih zakona u slučaju Tanjuga, koji se takođe finansira milionskim iznosima državnog novca.

“Ali sigurni smo da ni na jedno od takvih pitanja Vlada neće odgovoriti, upravo zato što je ona generator svih nabrojanih problema”, zaključuje se u saopštenju.

(Autonomija)

Podelite ovu stranicu!