Novosadska novinarska škola: Dominacija Vučića na televizijama

30 Mar 2017

Na RTV Vučić ubedljivo dominantan, a jedini grafikon na kojem opozicioni kandidat ima vodeću poziciju je Dnevnik RTV na mađarskom jeziku, a gde je najvše prostora dobio Saša Janković

Monitoring predizborne kampanje u medijima u Srbiji 2017. godine, koji od 1. februara sprovodi Novosadska novinarska škola, pokazao je da je u više medija u ovom izbornom ciklusu dominirao kandidat Srpske napredne stranke (SNS) za predsednika Aleksadar Vučić.

Monitoring je obuhvatio centralne informativne emisije Radio-televizije Srbije (RTS), Vojvodine (RTV), televizije Pink i N1, a posmatrane su uglavnom dužine izjava predsedničkih kandidata u sekundama.

Rezultati monitoringa za RTS od 9. do 29. marta, pokazali su da svi kandidati, osim Aleksandra Vučića koji dominira, imali ujednačenu zastupljenost, dok je kandidat Luka Maksimović (Ljubiša Beli Preletačević) dobio najmanju vidljivost.

Slična situacija je u tom periodu zabeležena i na RTV, gde je Vučić ubedljivo dominantan i to na osnovu obe funkcije koje je imao u kampanji (predsednički kandidat i premijer), a jedini grafikon na kojem opozicioni kandidat ima vodeću poziciju je Dnevnik RTV na mađarskom jeziku, a gde je najvše prostora dobio Saša Janković.

Analiza Nacionalnog dnevnika televizije Pink, pokazala je da je Vučić dobio više od 17.000 sekundi, naspram drugog po redu Vojislava Šešelja sa 65 sekundi, a u poslednje dve nedelje kampanje niko osim Vučića nije imao direktnu izjavu u tom dnevniku.

Jedina televizija koja je imala gotovo ravnomerno zastupljene sve kandidate je televizije N1, ali je i na ovoj televiziji više od 1.300 sekundi dobio kandidat Vučić, dok je sledeći po zastupljenosti Janković.

“Kada bi smo posmatrali televizijske sekunde kao glasove birača, najviše šanse za drugi krug na RTS imali bi Janković, Jeremić i Radulović, na RTV-u Šešelj, a na Pinku ne bi bilo drugog kruga, već bi Vučić osvojio 99,6 odsto glasova”, rekao je istraživač NNŠ Stefan Janjić.

Istraživanje je pokazalo i da je zahvaljujući kampanji povećana vidljivost Lige socijaldemokrata Vojvodine i pokreta Dosta je bilo, nakon što su lideri tih stranaka odlučili da se kandidauju na predstojećim izborima.

Istraživačica CRTA-e Tamara Skroza, koja se bavila analizom naslovnih strana štampanih medija u kampanji, kazala je da od 15. februara praćeno osam listova i 330 naslovnih strana, a od njih je čak 72 odsto imalo prikazane političare i odnosile su se direktno ili indirektno na izbore.

Kako je navela Skroza, od 239 naslovnica koje su se odnosile na izbore, Vučić je kao dominantna ili manje diominantna ličnost prikazan na 147 naslovnica.

Istraživačica BIRODI Snežana Đapić kazala je da je u njihovu analizu uključeno šest televizija sa nacionalnom frekvencijom, a između ostalog kampanju su razdvojili na predsedničku i “funcionersku”.

“U prve tri nedelje kampanje, imamo Vučića koji kao premijer dobija impozantnu cifru od više od 25.000 sekundi kao premijer, i dodatnih 13.500 sekundi kao kandidat”, objasnila je Đapić.

Predstavnica Pokreta Podrži RTV Maja Leđenac, kazala je da je taj pokret sproveo kvalitativnu analizu, i na osnovu zakona i pravilnika, a uz pomoć građana koji su se pridružili akciji, podnosio prijave Regulatornom telu za elektronske medije o nepravilnostima u izveštavanju.

“Podneli smo prijave REM-u na rad RTV u kampanji, koji je pokazao nebalansirano, navijačko izveštavanje, apsolutnu favorizaciju Vučića, kršenje kodeksa i svih zakona i pravilnika, a taj medij se oglušio i na pozive da ima obavezu da omogući građanima da na osnovu kvalitetnih informacija donesu svoju odluku o glasu”, kazala je Leđenac.

Dodala je da nisu istinite tvrdnje predstavnika REM da im je stiglo svega “tri prijave” građana po kojima su dužni da postupaju, jer Pokret ima dokaze da je tokom protekle tri nedelje upućeno više od 100.

Prezentacija rezultata monitoringa CRTA, Novosadske novinarske škole, BIRODI i Pokreta Podrži RTV, organizovani su u Novosadskoj novinarskoj školi.

(Beta)

Podelite ovu stranicu!