NENAD ČANAK: Osam pitanja, sedam odgovora
Nakon rešavanja statusa Kosova, nedostajaće jedan odgovor. Odnosno, kako može od osam federalnih jedinica bivše Jugoslavije da postoji sedam odgovora? Jedan odgovor nedostaje, a to je Vojvodina. Kako će taj odgovor glasiti, to zavisi od nas. Ovom prilikom želim da podsetim da je Kosovo u sastav Srbije ušlo 1912. godine, a Vojvodina 2006. godine. Vojvodina je 1918. godine ušla u Kraljevinu Slovenaca, Hrvata i Srba (SHS) sa svojom teritorijom, autonomijom, svojim stanovništvom i svojom privredom.
Od tada pa do prošle godine, Vojvodina je bila u sastavu raznih Jugoslavija, kao i Državne zajednice Srbije i Crne Gore, ali nikada u sastavu nezavisne Srbije. Dalje, pre ulaska u Kraljevinu SHS, Srbija je bila nezavisna država svega 36 godina, dok je pre toga uvek bila pod okupatorom, a posle toga uvek u nekoj zajednici.
Nezavisnu Srbiju nije napravio ni Karađorđe niti neki drugi junak, već Milo Đukanović, koji je organizovao uspešan referendum o nezavisnosti Crne Gore. S druge strane, stanovništvo Srbije na okupu drži (komesar EU) Oli Ren, koji našim građanima ne da vizne olakšice, jer bi u suprotnom svi pobegli iz ovog “raja”. Svi mi koje ste vi uputili u Skupštinu Srbije da se borimo za poslednje tragove zdravog razuma trudimo se koliko god možemo da govorimo jezikom koji i ostatak planete razume, a ne samo oni koji sede u toj sali i oni koji ih slede.
Nekada smo u svim školama učili – stariji se sećaju, a ni mladima neće biti na odmet da znaju – da je naš ustav jedinstven u svetu, jer u njemu postoji klauzula po kojoj niko ne može da potpiše kapitulaciju, niti ima pravo da napusti ijedan deo teritorije Jugoslavije, i to je bio jedan od najvažnijih članova Ustava; u ovom ustavu, koji je pravljen tako kako je pravljen, tih klauzula nema. Nema klauzule po kojoj se tačno zna kolika je Srbija, da li ste to znali? U stvari, sve igre oko donošenja i sprovođenja ustava i oko statusa Kosova zapravo su samo uvod u privatizaciju EPS-a, NIS-a i vojne imovine, pri čemu je vrlo izvesna još jedna od pljački Vojvodine.
Pitanje Kosova se, dakle, forsira da bi se skrenula pažnja sa onoga što se stvarno dešava u zemlji privatizacije NIS-a, EPS-a i vojne imovine. Istovremeno, u Srbiji ne postoji jedna nego dve vlade Srbije, koje funkcionišu kao interesne grupe koje su sklopile koalicioni sporazum da bi između sebe podelile sredstva dobijena privatizacijom EPS-a, NIS-a i vojne imovine.
Prvu vladu vodi Vojislav Koštunica, a drugu Božidar Đelić. Oni jedni druge ne obaveštavaju šta rade. Dalje, novac koji može biti oduzet Vojvodini putem koncesije na put koji ide njenom teritorijom odgovara protivvrednosti 90.000 novih radnih mesta, što bi minimiziralo, ako ne i potpuno uklonilo, problem nezaposlenosti u mnogim gradovima Vojvodine.
Zato krećemo u kampanju za vraćanje svega što je oduzeto Vojvodini. Do sada nismo dovoljno glasno zahtevali ono što je naše. Sada hoćemo! I samo od nas zavisi koliko ćemo glasni biti.
(Slobodna Vojvodina)









15 Comments, Comment or Ping
srdjan
Nadam se da je Canak razocaran sto ste u pogresnom kontekstu i za pogresne ciljeve upotrebili njegov govor. Ovom simpaticnom politicaru svaka cast, ali ljudi koji uporno upiru u nezavisnost Vojvodine izazivaju rasizam na njenoj teritoriji. Primer ‘kulturnog’ Sombora koji sikanira Albance i ‘primitivnog’ Kragujevca gde se gradjani tuku sa svojom policijom kako bi sacuvali iste ‘takve’ Albance.
A vasa politika nazalost moze da dovede samo jos do jednog rata na ovim teritorijama. Rata koji je tako dugo odolevao, a to je rat Srba protiv Srba. Najtragicniji znaci. I najkrvaviji.
Na dao nam Bog. Neki.
Apr 7th, 2008
Suboticanin
Ja ne mogu da verujem da isti ovaj Nenad, uporno ignorise sve Suboticke gradjane…naime, radi se o tome da vlast u vojvodini i vojvodjanskoj skupstini upororno skoro sve pare shalje za Novi Sad, moji gradjani su svesni ko ih krade, i recicu vam sta, to NIJE Beograd >:(
Sve se rusi u Subotici, svi se sele za Novi Sad, dusa me boli kad uporedjujem jedno sa drugim.
Treba decenralizacija, ali potpuna, i da jedinica ne bude vojvodina, vec da se deli po opstinama, ili da bude na principu Banat Backa Srem.
Subotica radi, Novi Sad se gradi…zalosno ali istinito!
Apr 8th, 2008
Deki
Kakva dva komentara! Ne mogu da verujem! Jedan brani Nenada Canka od autonomije Vojvodine, a drugi brani Vojvodinu od Novog Sada! Deluje kao da su iz iste kuhinje nastali. Mozda one DS-ovske, koja drzi svu vlast u Vojvodini i sve gde ima novca, pa kuka na centralizaciju Vojvodine, koju su prethodno ustavno unistili i opljackali iz Beograda i iznutra. Svasta!
Apr 8th, 2008
pera
Ne brini se Deki, stanovnik Subotice nikad nece reci za sebe “Suboticanin”. To ovi iz srbijanske sluzbe nikad nece ukapirati… Znaju Subocani dobro ko im kroji kapu, kao i Somborci, Zrenjaninci, Novosadjani, Pancevci… Svi sve znaju, samo sto ne postoji jos uvek politicka artikulacija koja bi nas povela u oslobodjenje od balasta zvanog Srbija. Ali tiha voda breg roni, a to ni policija ne moze da spreci!
Apr 9th, 2008
SUBOTICANIN
Nemoj da pricas o necemu ako nikad tamo nisi bio, ja tamo zivim, ja navijam za SPARTAK, ja sam SUBOTICANIN!Nikako “vojvodjanin”, svi Madjari u Subotici su suboticani, ne vojvodjani, ne banacani vec suboticani.
Srbija ce uvek biti “nasa”(napominjem nasa, suboticka)drzava, Madjari smatraju svoju zemlju Srbiju i necemo dozvoliti nikome da to ugrozava, ni vadikali, ni Canak ni niko!!! I dobro kazes, znamo mi dobro ko nas krade, znamo mi dobro na ciji racun se Novi Sad gradi…svi beze u Novi Sad:((((Nemam nista protiv Novog Sada, ali mi je debilno razvijati jedan grad, dok drugi(mnogo stariji sa multikulturnim znacajem)pada…
Pozdrav, BMSU!
Apr 11th, 2008
Lala
Konstatacije sviju Vas sto ste pisali komentare su na svoj nacin tacne,ali decenijama se nista ne menja,ostaje SVE samo na konstatacijama.
Apr 12th, 2008
pera
Na tvoju zalost “Suboticanine” upravo zbog “vase” Srbije i bizarnog Ustava koji Vojvodjani nisu prihvatili (pogotovo u Subotici gde je katastrofalno propao) i zbog neefikasne centralizacije mladi iz malih mesta u Vojvodini moraju da beze u Novi Sad, Beograd ili ostale zemlje. Ako imas vise od 30 godina i pod uslovom da si pre dvadeset godina ziveo u Subotici, onda si se sigurno secas kakav je bio zivot u manjim mestima u Vojvodini. Bilo je posla, standard je bio kao u Sloveniji.
Upravo zbog onemogucavanja Vojvodine da sama donosi zakone, ona ni ne moze doneti i sprovoditi zakone o decentralizaciji. To je iskljuciva privilegija Srbije ili Beograda koji na tom polju naravno nista ne radi niti ce ikad ista na tome raditi. Ali ti to “Suboticanine” sve znas, samo se pravis glup i neobavesten, kao uostalom i mnogi drugi u “vasoj” zemlji Srbiji…
Apr 13th, 2008
SUBOTICANIN
Pa sad skupstina vojvodine rasproredjuje novac, to je bilo vreme komunizma, koje vise nikada nece doci.A sada skupstinu vojvodine uglavnom drzi LSV & Co.
Da, moj zemlji Srbiji, ne vidim u cemu je problem tu?Ako ti zelis nezavisnu Vojvodinu, samo napred, uostalnom mogu da se kladim da si iz Novog Sada, koji je vojvodjanski Beograd.I kazem ti, dodji u Suboticu pa vidi sta ljudi misle o “vasoj” zemlji.
Ali kao sto LALA kaze, nemozemo mi nista promeniti.
Apr 14th, 2008
Zoki
Gos’n Pera nikada Vojvodina nije imala standard kao Slovenija, u SFRJ najblize sto je Vojvodina bila Sloveniji je 50% odprilike. Slovenija je podigla svoj BND rast ulaskom u EU , molim budite malo realni.
Apr 19th, 2008
Dr.Urke
Ljudi ne treba da se svadjamo,mi smo svi Vojvodjani,jednostavno treba realno pristupiti problemu,ja sam Vojvodjanski patriota i slazem se da Beograd KRADE nase pare i da bi trebalo da se resi status Vojvodine.Mislim da bi Vojvodina trebala i mora dobiti najvecu mogucu autonomiju ali isto tako mislim da nije dobro da se Vojvodina ocepi,jednostavno ne treba stvarati tenzije.Zato kazem nemojte se svadjati,svi smo mi Vojvodjani,ne delimo se na Suboticane,Zrenjanince,Novosadjane jer tome nema kraja,svi zelimo najbolje Vojvodini i oni koji zele ocepljenje i oni koji su protiv.Nadajmo se da ce Vojvodina biti Evropska regija,pa ce sve biti decentralizovano,slazem se sa Suboticanom da sve pare ostaju u Subotici a ne da odlaze u Beograd pa u Novi sad,ne sme niko krasti.A ti Pero,spusti malo loptu,ja sam bio zakleti autonomas ali proslo me je to kada sam malo razmislio.Jednostavno je,za to nema potrebe sada,Srbija ce uci u Evropsku Uniju i svima ce biti bolje,razmisli o tome.
May 1st, 2008
branislava
Citat iz članka: ”da je naš ustav jedinstven u svetu, jer u njemu postoji klauzula po kojoj niko ne može da potpiše kapitulaciju, niti ima pravo da napusti ijedan deo teritorije Jugoslavije, i to je bio jedan od najvažnijih članova Ustava”
Ovaj citat nije istinit! U Ustavu SFRJ je bilo predviđeno ”osamostaljenje do otcepljenja” ukoliko se za to steknu odredjeni uslovi, a time se htela podvući ‘’sloboda” koju Ustav garantuje svim sastavnim delovima, što se na kraju i desilo. Još je ostala Vojvodina kao poslednja poluga kojom Srbija treba da se udari po glavi.
Braćo i zemljaci, setite se malo da ste uglavnom Srbi, niste ni Madjari ni Hrvati ni ostali, koliko grupa već ima. Ohladite malo usijane glave, spustite malo loptu, pa Hrvati su učeni da je hrvatsvo nad etička kategorija, sve je dozvoljeno u ime hrvatstva. Za Madjare ne znam, ali boli ih Trijanonski sporazum, nas preziru i misle da je najlakše početi naplatu starih računa preko Srba! U nezavisnoj Vojvodini dobar život bi imala nekolicina Srba, ostali bi menjali veru za večeru. Ne zaboravite šta su ustaše učinile Fruškogorskim manastirima! Ne zaboravite da do skora nisu svi bili obnovljeni. Poštujte svoje pretke, pa većina njih je rodjena sa ove strane Dunava i Save. Razmišljajte malo srpskom, a ne vojvodjanskom glavom.
May 5th, 2008
Dr.Urke
Branislava,zar ti nije malo dosadilo da mrzis sve oko sebe,probaj za promenu malo da volis,videces kako je to lepo.Nije nama niko kriv,pocnimo od sebe,to je veliki prvi korak za budjenje svesti.Ne moze ceo narod nas da mrzi,ni Madjari,ni Hrvati,to mogu samo pojedinci kao ti,koji raspiruju nacionalnu mrznju.Ali vi ste u manjini.Ha ha ha ha…Vodite ljubav a ne rat.
May 9th, 2008
Vojvodjanin
Ja nisam za nezavisnost, vec samo za ekonomsku samostalnost Vojvodine, da mi znamo gde idu nase pare i da ih mi trosimo, a ne da imamo samo 7% povracaja srestava u Vojvodinu…… Mislim da bismo lepse ziveli u ekonomski osamostaljenoj Vojvodini, e sada to je moje misljenje:)
I da, da ne izdrvavamo vise ostale……. Jesam crnogorac, al bas volim sto ih vise ne finansiramo, jel je ispalo da smo mi samo lale za njih, i nista vise:p
u neku ruku sve su to greske BGD:)
Aug 23rd, 2008
nemanja
Gospodine Pajticu,velika pohvala za vas sto zelite da povratite ugled vojvodini,i sto se brinete o njenom razvitku,ali ja kao gradjanin Panceva ,grada od 100.000 stanovnika,sa razvijenom industrijom,ne razumem ignorisanje Panceva kao grada i njegovih stanovnika.Prema najnovijem statutu centar juznog banata je Vrsac,grad sa svega pedesetak hiljada stanovnika,koji se ne moze uporediti sa Pancevom.Pancevo se godinama u nazad ignorise,a ovo je presedan!ne znam kome je samo to u interesu da se sve,,VUCHE”za Vrsac!
Aug 29th, 2008
NenadV
Nezavisnost Vojvodine! Ko od čega da se odvaja? Srbi od Srba? Ako je i od Čanka mnogo je. Cilj ličanina Čanka je teritorija tj. feud gdje bi Čanak bio doživotni vladar a LSV stranka koja bi vladala tom teritorijom.
Sep 4th, 2008
Reply to “NENAD ČANAK: Osam pitanja, sedam odgovora”