Na adresi Mađar soa – Slobodni Mađar so

23 Oct 2016

Tekstovi koji su jutros bili objavljeni na sajtu govore o tome da se list u poslednje vreme "udaljio od objektivnog novinarstva i da se bavi šminkanjem stvarnosti"

Internetsko izdanje jedinog lista na mađarskom jeziku u Srbiji “Mađar so” (Magyar Szo) od jutros je bio preuzeo deo bivših novinara ovog lista, promenili su mu kompletan sadržaj, logo i naziv u “Slobodni Mađar so” (Szabad Magyar Szo).

Na adresi www.magyarszo.com od jutros su se mogli naći samo tekstovi bivših glavnih urednika lista Čabe Presburgera i Petera Kokaija i novinara koji su tokom leta dobili otkaz u tom listu – Zoltana Vigija, Žakline Vigi Žoldoš i Kornela Bajtaija.

U impresumu je kao vlasnik sajta naveden nekadašnji dopisnik “Mađar soa” iz Vašingtona Tibor Purger, koji je više od dve decenije pisao za ovaj list, a glavni urednik je Zoltan Vigi.

Tekstovi koji su jutros bili objavljeni na sajtu govore o tome da se list u poslednje vreme “udaljio od objektivnog novinarstva i da se bavi šminkanjem stvarnosti”, a ostavljena je i poruka da će “ovaj novi medij nastojati da to koriguje i da bude mesto gde će sloboda govora i štampe doći do izražaja”.

Deo redakcije “Mađar soa” organizovao je tokom leta protest zbog političkih pritisaka na list.

Novinari su tada, zajedno sa stručnom javnošću, upozoravali da list “Mađar so” trpi veliki politički pritisak i cenzuru od strane najjače mađarske stranke u Vojvodini, Saveza vojvođanskih Mađara (SVM).

Urednik potvrdio preuzimanje portala Mađar soa

Zoltan Vigi, glavni urednik „Slobodnog Mađarskog soa“, portala koji je preuzeo adresu portala jedinog dnevnog lista u Srbiji na mađarskom jeziku „Mađar so“, izjavio je danas da adresa portala nije u vlasništvu „Mađar soa“ i da će ubuduće na njoj biti portal „Slobodni Mađar so“.

Vigi je agenciji Beta rekao da je vlasnik domena www.magyarszo.com bivši dopisnik Mađar soa iz Vašingtona Tibor Purger.

On je rekao da će na tom portalu raditi desetak novinara. „Za početak, neće svi biti potpisani imenom i prezimenom, dok se ne reši njihov status“, kazao je Vigi.

Tibor Purger je na portalu jutros objavio otvoreno pismo javnosti, u kojem je potvrdio da je on vlasnik tog internetskog domena i dodao da je „Slobodni Mađar so“ nastao kao reakcija na „brutalne“ smene urednika, na davanje otkaza novinarima, kao i na cenzurisanje mišljenja koje je drugačije od vladajućih političkih stavova.

„Sloboda mišljenja je osnovno ljudsko pravo i na nju imaju pravo i nacionalne manjine. U društvu niko nema pravo da ućutkuje one koji drugačije misle. Manjinski mediji imaju pravo na pluralizam a ne na jednoumlje. Kritika treba da se uvažava i da se ima jasan stav prema mržnji. Treba stati na kraj politici zastrašivanja“, poručio je Purger.

Dodao je da je nakon 25 godina izveštavanja za Mađar so iz Vašingtona, uredništvo u aprilu ove godine bez obrazlozzenja prestalo objavljivati njegove tekstove.

Purger je najavio da će ubuduće sarađivati sa Slobodnim Mađar soom.

Mađar so: Slede pravni koraci zbog preuzimanja sajta

Magyar szoUpravni odbor Mađar soa (Magyar Szo), jedinog dnevnog lista na mađarskom jeziku u Srbiji, saopštio je da će preduzeti pravne korake zbog “otuđenja intelektualnog proizvoda”, odnosno zbog činjenice da je grupa bivših urednika i novinara preuzela internetsku adresu tog lista, kako bi objavljivala “Slobodni Mađar so”.

“Mađar so onlajn je bio žrtva napada 23. oktobra ove godine, uklonjeni su sadržaji ranije stvoreni od strane Mađara so, a na sajtu www.magyarszo.com, koji je ranije u SAD registrovao (bivši dopisnik lista iz Vašingtona) Tibor Purger, preusmeravanjem postavljen sadržaj sa szabadmagyarszo.com. Mađar so će zbog toga preduzeti pravne korake”, piše u saopštenju.

Dodaje se da je u registraciji Mađar soa jasno napisano da je onlajn pojavljivanje svojina lista Mađar so, a Tibor Purger, Peter Kokai i Zoltan Vigi se optužuju da su “niskim hakerskim napadom oteli intelektualni proizvod Mađar soa, koji je deo javne imovine, i to ime domena i imejlove koji se završavaju sa @magyarszo.com”.

“Cilj napada je bio dovođenje u zabludu čitalaca onlajn platforme Mađar soa i korišćenje intelektualnog proizvoda i imena Mađar soa i 70-godišnje aktivnosti, radi propagiranja političkih i ideoloških uverenja navedenih lica i njihovih saradnika”, navodi se u saopštenju.

Dodaje se da je reč o “dovođenju čitalaca u zabludu preusmeravanjem sajta” i ocenjuje se da je to “besprimerno podlo i nedostojno novinara, intelektualaca i ljudi duha”.

Upravni odbor je poručio “drugoj strani” da je radi nezavisnosti i javnog interesa “trebalo da izgradi svoju veb stranicu, a ne da hakuje Mađar so onlajn”.

U međuvremenu, Mađar so je svoj sajt preusmerio na adresu www.magyarszo.rs, umesto nekadašnje www.magyarszo.com.

(Autonomija/Beta)