Monitoring: RTV izveštava samo o funkcionerima

17 Jul 2018

"U informativnom programu vojvođanskog javnog servisa dominiraju teme koje su vezane za Beograd"

Informativni program Radio-televizije Vojvodine (RTV) baziran je na izveštavanju o aktivnostima funkcionera, pseudo-događajima i lokacijski je usmeren više na Beograd nego na mesta u Vojvodini, rečeno je danas na okruglom stolu “RTV u službi građana: Predstavljanje rezultata monitoringa informativnog programa RTV-a”.

Monitoring je od novembra 2017. do jula 2018. godine sprovela Slavko Ćuruvija fondacija i Pokret Podrži RTV, u okviru projekta “Pomeri RTV”, a praćeno je pet dnevnih informativnih emisija – “Dobro jutro, Vojvodino”, “Dnevnik u pet”, “Razglednice”, “Vojvodinom” i “Vojvođanski dnevnik”.

Rezultati monitoringa su pokazali da su u glavnim informativnim emisijama RTV-a tokom osam meseci monitoringa dominirali pseudo-događaji, te da je u “Dnevniku u pet” bilo njih 35 odsto, koje je mahom organizovala struktura na vlasti, a da ih je “Vojvođanskom dnevniku” bilo 33 odsto.

Monitoring je pokazao i da je u te dve centralne informativne emisije dominirao novinarski izveštaj sa 47 i 53 odsto, a da je u “Dnevniku u pet” bilo svega pet odsto medijske inicijative i televizijskih paketa, dok je u “Vojvođanskom dnevniku” bilo istih oko osam odsto.

Novinarka Nataša Kovačev, koja je nekada radila na RTV-u, rekla je da pseudo-događaji nisu ono o čemu bi novinari trebalo da izveštavaju, već da oni treba da im budu platforma za postavljanje gorućih pitanja funkcionerima.

“Pseudo-događaji moraju biti prilika za postavljanje najvažnijih pitanja političarima i jedino tada ima smisla izveštavati sa njih”, rekla je Nataša Kovačev.

Kako su rekli autori monitoringa, problematično je i to što u informativnom programu vojvođanskog javnog servisa dominiraju teme koje su vezane za Beograd, a da druga mesta u Vojvodini, osim Novog Sada, ne dobijaju medijsku pažnju osim u slučajevima kada ih obilaze politički funkcioneri sa vlasti.

Predstavnica Pokreta Podrži RTV Sanja Kljajić, rekla je na predstavljanju rezultata da je jedan od najočiglednijih primera izeštavanje RTV-a sa lokalnih izbora u Pećincima, odakle su televizijske kamere RTV-a izveštavale samo tokom kampanje.

“Pre i posle izbora nije bilo niti jedne vesti iz Pećinaca”, rekla je Sanja Kljajić i podsetila da su drugi mediji tamo zabeležili dramatične događaje i nepravilnosti, dok je RTV izveštavao “hvalospevima o uspesima predsednika te opštine”.

Monitoring je pokazao da su u centralnim informativnim emisijama, novinari RTV-a izveštavali o aktivnostima funkcionera “u istom obimu kao i o svim drugim temama”.

“Ispostavilo se da su aktivnosti funkcionera važnije nego mediji, manjine, pravosuđe, obrazovanje, zdravstvo i socijalna politika zajedno”, dodala je Sanja Kljajić.

Jedini akteri o kojima se “više govorilo, nego što im je pružena prilika da govore”, su građani i opozicione partije i njihovi funkcioneri, pokazao je monitoring.

“To pokazuje da na pokrajinskom javnom servisu i dalje ne može da se čuje glas opozicije, tako da ne možemo da govorimo o balansiranom izveštavanju, a to je jedna od zakonskih obaveza Javnog servisa”, objasnila je Sanja Kljajić.

Mesečni rezultati su tokom trajanja monitoringa kontinuirano publikovani na društvenim mrežama u formi infografika, video klipova i informativnih tekstova na portalu “Cenzolovka”.

Cilj monitoringa bio je da se utvrdi u kojoj meri RTV ostvaruje svoje zakonom definisane obaveze, koji su dometi i problemi u ostvarivanju javnog interesa u sferi informisanja, ali i koje su mogućnosti za unapređenje postojeće prakse u radu javnog medijskog servisa.

Projekat finansira Fondacija za otvoreno društvo Srbija kroz program “Sloboda izražavanja i javno informisanje”.

(Autonomija, karikatura: Stups) 

Podelite ovu stranicu!