Mediji – propagandno sredstvo stranaka

02 May 2012

Većina uticajnih srbijanskih medija se tokom izborne kampanje, protivno interesu građana, pretvorilo u propagandno sredstvo za reklamiranje stranaka

Većina uticajnih medija u Srbiji se tokom izborne kampanje pretvorila u propagandno sredstvo za reklamiranje stranaka i nije služila informisanju građana, a uz to, mediji su najviše izveštavali u korist vladajuće koalicije, rezultat je danas predstavljenog istraživanja Biroa za društvena istraživanja.

“Mediji u kampanji nisu biračima dali pravu i objektivnu sliku i građani su zbunjeni propagandnim izveštavanjem, a nisu otvorene najvažnije teme poput promene Ustava i korupcije, jer su glavne teme bile investicije i međusobne optužbe”, rekao je glavni istraživač Biroa Zoran Gavrilović na konferenciji za novinare u Medija centru.

Gavrilović je rekao da su ubedljivo najzastupljenije na televizijama i u štampanim medijima koalicije okupljene oko Demorkatske stranke (DS) i Sprske napredne stranke (SNS), ali da je SNS manje zastupljena u pozitivnom tonu, naročito u dnevnom listu Blic, u kojem je negativna većina tekstova o SNS.

Ivan Godarski (Godarsky) iz slovačke organizacije MEMO 98 rekao je da mediji u Srbiji ne koriste mogućnost da izveštavaju kritički, nego izveštavaju propagandno, što dovodi u pitanje njihovu nezavisnost, a kao posledicu ima nepotpuno obaveštavanje građana.

Istraživanje je pokazalo da su najobjektivniji mediji Radiotelevizija Srbija i dnevni list Danas koji su vreme posvećeno stranakama podelili na ravne časti i pođednako kritično izveštavali o političkim akterima.

Upitan koliko je negativnih priloga bilo na Dnevniku 2 RTS-a o kandidatu DS za predsednika Srbije Borisu Tadiću i u Vestima u 7 na televiziji Studio B o gradonačelniku Beograda Draganu đilasu, jer ta dva medija finansiraju građani, Gavrilović je odgovorio da za Dnevnik 2 “nema podataka o Tadiću”, a da je na Studiju B od 12 minuta u izbornom bloku đilas bio pozitivno predstavljen 11 minuta, a minut neutralno.

Istraživanje je pokazalo i da je 27. aprila gostovanjem Tadića u emisiji “Informativno veče sa Ivanom Ivanovićem” na Prvoj srpskoj televiziji “drastično prekršeno” Opšte obavezujućeg uputstva Republičke radiodifuzne agencije (RRA) u kojem se navodi da kandidati tokom kampanje ne bi trebalo da gostuju u zabavnim emisijama.

“To je favorizovanje Tadića i klasičan pi-ar, što je krajnje problematično kada se ima u vidu obavezujuće uputstvo RRA, koja, međutim, još nije reagovala tim povodom”, rekao je Pavle Dimitrijević iz Biroa za društvena istraživanja.

Istraživanje je pokazalo i da se u medijima vodi “funkcionerska kampanja” u kojoj se izvan izbornih blokova pojavljuju stranački kandidati u ulozi državnih funkcionera o kojima se izveštava mnogo i pozitivno i da su na taj način najviše zastupljeni kandidati DS – premijer Mirko Cvetković i ministri odbrane i poljoprivrede Dragan šutanovac i Dušan Petrović.

Istraživanje je sprovedeno od 15. aprila do 27. aprila.

Posmatrane su televizije RTS, B 92, Pink, Prva srpska televizija, Studio B i RT Vojvodina, dnevni listovi Politika, Blic, Večernje novosti, Danas i Pravda, kao i internet portali B 92, Pres, Kurir i Mondo.

Istraživanje su sproveli Biro za društvena istraživanja i slovačka organizacija MEMO 98, a finansirala ga je američka nevladina organizacija Nacionalna zadužbina za demokratiju (NED).

Danas je predstavljeno treće istraživanje u okviru tog projekta, a prvo je sprovedeno od 18. marta do 31. marta, dok je drugo urađeno od 1. aprila do 14. aprila.

(Beta)

Podelite ovu stranicu!