Gruhonjić: Potrebno umrežavanje medija koji nisu režimski

11 Jul 2017

"Budžetski novac deli se medijima koji su propagandne mašine vladajuće stranke"

Programski urednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Dinko Gruhonji? izjavio je danas da se u Srbiji mora raditi na umrežavanju medija koji nisu režimski i koji profesionalno obavljaju svoj posao.

“Potrebno je raditi na umrežavanju tih medija, jer ?e samo tako – umreženi – mo?i da pariraju mejnstrim režimskim medijima. Samo umreženi, mo?i ?e da dopru do ve?ine gra?ana”, rekao je Gruhonji? na Šestom forumu civilnog društva zemalja Zapadnog Balkana u hotelu Holidej u Sarajevu.

Prema njegovim re?ima, mediji u Srbiji koji nisu režimski pla?aju skupu cenu zbog toga, ali uprkos tome ostaju dosledni, o ?emu svedo?e brojna me?unarodna priznanja koja dobijaju.

On se založio i za ja?anje savezništva izme?u organizacija civilnog društva i medija, kao i za promovisanje uloge medija civilnog društva, koji je ne samo da ve? postoje ve? su neretko i najprofesionalniji i najhrabriji.

Gruhonji? je rekao da je država odlu?ila da ne poštuje medijske zakone koje je sama usvojila 2014. godine.

„Privatizacija medija sprovedena je na nakaradan na?in i postoje jasne indicije da je u njoj korišten novac iz budžeta lokalnih samouprava za kupovinu medija, a da su medije kupovale osobe bliske vladaju?im partijama. Tako?e, iako se zakonima obavezala, država nije izašla iz vlasništva u medijima, kao što su dnevni listovi Politika i Ve?ernje novosti“, naveo je Gruhonji?.

Ocenio je da je najplasti?niji primer Novinske agencije Tanjug, koja je zvani?no ugašena u novembru 2015. godine, ali i danas – 20 meseci kasnije – i dalje emituje vesti i napla?uje usluge, ?ime u potpuno neravnopravan položaj dovodi preostale dve privatne novinske agencije, Betu i Fonet.

„To je još jedan dokaz da u Srbiji medijsko tržište suštinski ne postoji“, poru?io je Gruhonji?.

Ocenio je da je projektno finansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa u Vojvodini „potpuno izvrgnuto ruglu i pretvorilo se u udruženi kriminalni poduhvat“.

„Budžetski novac lokalnih samouprava deli se medijima koji su nedavno osnovani i koji su, veoma o?igledno, pre svega propagandne mašine vladaju?e stranke. Novac dodeljuju komisije u kojima nema ?lanova reprezentativnih novinarskih i medijskih udruženja. Novac dodeljuju, zapravo, samima sebi. Iste komisije budžetski novac dodeljuju i opskurnim nacionalnim tabloidima koji svakodnevno na najgrublje mogu?e na?ine krše novinarski kodeks“, naveo je Gruhonji?.

Dodao je da se na Radio-televiziji Vojvodine od maja prošle godine organizovane politi?ke ?istke, koje su još uvek u toku. „Taj javni servis je od tada potpuno u službi vladaju?e partije, a ne u službi javnog interesa“, kazao je Gruhonji?.

Prema njegovim re?ima, u Srbiji se u poslednje vreme beleže slu?ajevi sudske prakse koja ugrožava medijske slobode, kroz drasti?ne kazne prema medijima koji nisu bliski vlasti.

On je rekao da se Sporazum o saradnji i uspostavljanju mera za podizanje nivoa bezbednosti novinara, koji su krajem prošle godine potpisali Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republi?ko tužilaštvo i novinarska i medijska udruženja i asocijacije, ne poštuje, ve? se situacija iz meseca u mesec pogoršava, a sporazum ostaje samo mrtvo slovo na papiru.

„Opravdano sumnjamo da su ga državne institucije potpisale samo da bi ispunile birokratski zahtev na putu evropskih integracija, a ne s namerom da ga sprovode. Ne samo da sporazum nije profunkcionisao, ve? se broj veoma otvorenih i jezivih a nerešenih pretnji smr?u neprestano pove?ava, kao što se pove?ava i broj otvorenih fizi?kih napada na novinare“, naveo je Gruhonji?.

On je ocenio da je u Srbiji, umesto vladavine prava, na delu uzurpacija države od strane izvršne vlasti, što društvo „gura ka autokratskoj vladavini“, u kojoj se razaraju institucije „zarad svevlasti jednog ?oveka i jedne partije“.

(Beta)

Podelite ovu stranicu!