FHP: Radio-televizija Vojvodine ućutkala žrtve rata

19 Sep 2016

RTV sa programa skinuo serijal o svedočenjima žrtava rata, ali zato nije propustio priliku da se nađe u društvu evropskih ultranacionalista

Fond za humanitarno pravo (FHP) protestovao je danas jer je Radio-televizija Vojvodine (RTV) prekinula emitovanje serijala “Ljudi i svedočanstva”, u kojem su zabeležene ispovesti žrtava svih nacionalnosti iz ratnih sukoba u bivšoj Jugoslaviji, i ocenio da je pokrajinski javni medijski sewrvis na taj način “ućutkao” žrtve rata.

FHP je u saopštenju za javnost naveo da je takva odluka u suprotnosti sa Zakonom o javnom informisanju i medijima i proklamovanom misijom RTV-a kao javnog servisa i ocenio da je reč o aktu cenzure i propuštenoj prilici da jedan javni medijski servis doprinese pomirenju i normalizaciji odnosa sa susedima u regionu.

Po ranijem sporazumu RTV-a i FHP-a, serijal je od maja ove godine emitovan nedeljom uveče, ali ga je novo rukovodstvo RTV-a bez ikakvog obrazloženja skinulo sa programa pa je poslednja emisija emitovana 24. jula.

FHP je naveo da je od tada punih mesec dana putem telefona i elektronske pošte bezuspešno pokušavao da dobije odgovor na pitanje o razlozima za promenu programske sheme.

“Tek kada je upućen zahtev za pristup informaciji od javnog značaja, generalni direktor RTV-a Miodrag Koprivica odgovorio je da je razlog za prestanak emitovanja tog serijala ‘nedostatak programskog interesa za emisijama u ovom formatu’”, navodi se u saopštenju.

Dodaje se da se u odgovoru sa RTV-a navodi da je odluku o zabrani daljeg emitovanja ispovesti žrtava ratnih zločina donela glavna i odgovorna urednica Prvog programa RTV-a Nada Kalkan.

“Odluka da se serijal o ispovestima žrtava rata naprasno skine sa programa pokazatelj je cenzure na televiziji koja bi morala biti servis svih građana Vojvodine. Umesto da omogući da se ispovesti žrtava svih nacionalnosti čuju, što je preduslov za pomirenje i smirivanje tenzija, vojvođanski javni servis se opredelio da ih ućutka sa neskrivenom porukom da za njihove priče ‘nema programskog interesa’”, naveo je FHP.

RTV u društvu evropskih ultranacionalista

rtvO tome kakvu u(ne)ređivačku politiku vodi RTV, svedoči i primer nedavno emitovanog priloga o premijeri dokumentarnog filma “Djeca” o stradanju Srba, koji je prikazan u Evropskom parlamentu u Strazburu. Sem što reporterka u prilogu govori o “bivšoj Bosni i Hercegovini”, u maniru ratnohuškačkih reportera sa TV Novi Sad iz devedesetih godina prošlog veka, iz priloga saznajemo da je premijera organizovana uz pomoć poslaničke grupe u Evropskom parlamentu “Evropa nacija i sloboda”.

Reporterka Vesna Gaćina, naravno, “propušta” da javnost obavesti da “Evropa nacija i sloboda” okuplja ultradesničarske partije: Nacionalni front Marin le Pen iz Francuske, holandska Partija za slobodu Gerta Vildersa, Austrijska slobodarska partija, italijanska Severna liga i belgijska partija Flamanski interes.

Ona za sagovornika, takođe bez ikakvog kritičkog otklona, uzima Eduarda Ferana, francuskog ultranacionalistu, koji gledaocima poručuje: “Mi smo tu da bismo branili prava Srba iz Republike Srpske”. Jedan od govornika na propmociji bio je i ovdašnjoj javnosti dobro poznati kontramitingaš, profesor Nenad Krstić sa Novosadskog univerziteta.

Serijal je rađen u zajedničkoj produkciji organizacija za ljudska prava Integra sa Kosova, Dokumenta iz Hrvatske, FHP-a iz Srbije i Centra za istraživanje i kreiranje politika iz Makedonije.

U njemu žrtve svih nacionalnosti govore o svojim stradanjima i sudbinama ubijenih članova njihovih porodica u sukobima u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Makedoniji i na Kosovu.

U emisijama koje su emitovane na RTV-u prikazana su svedočenja Snežane Simonović, Imera Deliua Senada Jusufbegovića, Metodije Prkačin, Iljira Osmanija i Dime Ristevskog, Marice Šeatović, Hisni Beriše, Katarine Bešlić i Slobodana Jakovljevića.

“Odluka o prestanku emitovanja serijala doneta je neposredno uoči obeležavanja godišnjice operacije Oluja, te je javnost ostala uskraćena za ispovest Nade Bodiroge iz Slavskog Polja, kojoj su u Oluji ubijeni roditelji, kuća spaljena, a ona završila u izbeglištvu u Inđiji, kao i Vlade Šaše iz Dvora koji živi u Beogradu, a takođe je izgubio oba roditelja u Oluji”, piše u saopštenju.

FHP je ocenio da preovlađuje utisak da su novom rukovodstvu RTV-a zasmetale ispovesti hrvatskih, albanskih, makedonskih i bošnjačkih žrtava, dok su srpski učesnici dokumentarnog programa „Ljudi i svedočanstva“ postali „kolateralna šteta odluke da se serijal cenzuriše”.

(Autonomija)