DRAGOLJUB – DRAŽA PETROVIĆ: ‘Utisak nedelje’ – više nemamo dokaz da nismo ludi

21 Jul 2015

Godišnjica nestanka autorske emisije Olje Bećković sa beogradske Televizije B92, u moru ljetnjih komemoracija, prošla je nezapaženo u Srbiji

“Meni je emisija ‘Utisak nedelje’ trebala. Bila mi je dokaz da nisam lud. Ili bar da nisam sam u svom ludilu. Sad više nemam dokaz da nisam lud”, rekao je nedavno Rambo Amadeus kada su ga pitali da li mu nedostaje kultna emisija Olje Be?kovi?, koja se ta?no godinu dana ne emituje na beogradskoj Televiziji B92.

Godišnjica nestanka te emisije, u moru letnjih komemoracija – od Srebrenice, streljanja Draže Mihailovi?a do “Oluje” – prošla je nekako nezapaženo u Srbiji. Istina, takav komemorativni skup bio bi besmislen sam po sebi – glavna žrtva je živa i zdrava, glavnoosumnji?eni za njen nestanak još “življi i zdraviji”, a komemoracija sa opelom nekakvom “TV formatu”, kako se to danas naziva, završila bi verovatno u tabloidnoj rubrici “Bizarno”.

Geneza slu?aja je naizgled jednostavna. Li?i na odluku menadžmenta Real Madrida da Kristijanu Ronaldu ponudi da pre?e u njihov drugi tim, koji igra u nekakvoj nižoj “tramvaj-zoni”, jer im je cilj da ožive Spain Secunda Division ili špansku drugu ligu.

Tako je i Olja Be?kovi?, pre godinu dana, kada je gost u narednom “Utisku”, u standardnom terminu u nedelju od 21:00 sat, ve? bio najavljen (za sve novinarske probleme nezainteresovani ministar kulture i informisanja Ivan Tasovac), dobila hitno rešenje o godišnjem odmoru do jeseni. Pre toga, po tradiciji, letnju pauzu pravila je samo u avgustu, i tako u krug dvadesetak godina.

Onda su joj na jesen ponudili da pre?e na kablovski info kanal “devedeset dvojke”, koji trenutno ni najbolji poznavaoci TV šema kablovskih provajdera ne umeju da na?u u “memoriji” svog TV prijemnika.

Mnogi slute da taj kanal, zapravo, uopšte više i ne postoji. Otišao je, izgleda, u ve?na lovišta.

Korporativni duh

E sad, re?i ?ete, i Ronaldo bi odbio da igra u španskoj drugoj ili tre?oj ligi, pa zato te lige “propadaju” u odnosu na Primeru, te je i Olja Be?kovi? kriva što je B92 info kanal u me?uvremenu “riknuo”, jerbo je, ?ak i za ve?i honorar, odbila da igra za drugi tim Reala, na šta su, u novinarskom smislu, li?ili televizija i radio B92 do pre nekog vremena.

Sve bi završilo kao pri?a o novinarki kojoj fali korporativni duh da shvati vizije novog vlasnika TV B92, gr?ke Antene, da Olja Be?kovi? u jednom trenutku nije odgovorila na omiljeno pitanje srpskog premijera Aleksandra Vu?i?a i njegovih saradnika. Naime, kad god se negde pokrene pitanje o slobodi medija, Vu?i? & his Meteors novinarima postave isto pitanje: “Evo, kažite mi, da li sam vas ja nekada zvao?”

I onda novinar obi?no kaže: “Niste.” ?ak i ako je zvao.

Sloboda štampe je potpuna, po “naprednja?kom” shvatanju, samo ako politi?ar ne zove telefonom novinare i glavne urednike. Ili im, ne dao Bog, šalje SMS.

E sad, u jednom trenutku Olja Be?kovi? je na ovo pitanje odgovorila potvrdno.

“Da, Vu?i? me je zvao”, rekla je, fakat, ne odgovaraju?i na njegovo pitanje, ve? ne pitanje kolega kojima je pri?ala razloge zašto joj je emisija skinuta sa programa.

Spisak onih koji su imali dozu kuraži da pozovu Olju pred kamere i pitaju je “za zdravlje” posle skidanja emisije verovatno najbolje govori o tome koga Vu?i?, mogu?e, ponekad pozove. Makar se pravio da je pogrešio broj.

Ki?, šund i Vu?i?

Za godinu dana od ovdašnjih televizija Olja je imala priliku da govori samo za Al Jazeeru Balkans, kanal N1 i Radio-televiziju Vojvodine. U prevodu – dva kablovska regionalna kanala i jedan srpski javni servis, mada treba imati u vidu da RTV Vojvodine radi pod okriljem vojvo?anskih vlasti, opozicionih Pajti?evih demokrata.

Jedan TV intervju dala je i za sajt Istinomer. Istina, spisak štampanih medija za koje je govorila je mnogo ve?i (Nedeljnik, Politika, Blic, Vreme…), ali uticaj štampe na srpsko javno mnenje je veoma skroman.

Tu opet dolazimo do Ronalda – da odbije drugi tim Real Madrida, njega bi verovatno odmah pozvali u, recimo, Man?ester ili Bajern. Be?kovi?evu nigde nisu zvali, osim što je, odmah po raskidu sa “devedeset dvojkom” stigla ponuda od Željka Mitrovi?a, vlasnika TV Pink, kanala koji se poslednje tri godine uglavnom bavi promocijom ki?a, šunda i Vu?i?a. S tim što se ranije bavio promocijom isklju?ivo ova prva dva elementa, a Vu?i? je tu uleteo zbog istan?anog ose?aja vlasnika da proceni ko ?e vladati “još 100 godina”.

Normalno, i Mitrovi? je, sprovode?i akciju “Olja Be?kovi? na Pinku”, unapred znao da od tog projekta nema ništa. Zato je, uostalom, taj manevar i smišljen u prepoznatljivoj politi?ko-medijskoj kujni.

Prelazak Olje Be?kovi? na Pink li?io bi na transfer nekog crnca u Kju-kluks klan, ako crncu tamo ponude mese?ni honorar od 5.000 evra.

Iz pri?e autorke “Utiska” doznali smo o ljutitim telefonskim pozivima premijera na nastupe pojedinih gostiju u njenoj emisiji; o pozivima iz menadžmenta TV B92 odakle su joj govorili: “Jao, ON ?e da poludi…”, pa ?ak su i uticali da ON jedanput bude vanredni gost.

Kurcšlus je nastao, izgleda, kada je Be?kovi?eva u toj emisiji u kojoj je Vu?i? bio po želji menadžmenta televizije njega tretirala ko ma?e muškatle, posle ?ega se desio zanimljiv “fenomen” – ni premijer ni njegovi saradnici više nisu hteli da gostuju u “Utisku”. A oni nekako imaju dojam da sve emisije u kojima ne gostuju ili, pak, ne mogu da postavljaju pitanja voditelju, ve? voditelj pitanja postavlja njima, i ne treba da postoje, jerbo ko?e reforme.

Garant smo poludjeli

Tako da je rešeno – daj da Be?kovi?evu odstrelimo za primer ostalima. Logika vlasti u slu?aju “Utiska nedelje” bila je upravo logika koja se primenjuje u masovnim tu?ama – ako na po?etku odmah prebiješ najja?eg na suprotnoj strani, ostali ?e se razbežati. I ne?e se ubudu?e mnogo mangupisati.

Olja Be?kovi? je, u pravom smislu te re?i – novinar. Zato “Utiska” ve? godinu dana nema u eteru. Doduše, ve? nekoliko meseci pravi intervjue jednom mese?no u nedeljniku NIN, ali to je daleko od onog što je njen fah. I što je “Utisak” napravilo kultnom emisijom u svim srpskim režimima: Miloševi?evom, Koštuni?inom, ?in?i?evom, Tadi?evom…

E sad, tom zanimljivom nizu imena srpskih savremenih vladara jedno fali.

Što bi rekao Rambo – više nemamo dokaz da nismo poludeli.

A poludeli smo, garantovano.

(Al Jazeera)

Podelite ovu stranicu!