Dina, ljubavi jedina moja ti

30 Sep 2009

Nije prošlo ni godinu dana kako je Upravni odbor (UO) Radio-televizije Vojvodine (RTV) većinom glasova razrešio d…

dina-kurbatvinski.jpgNije prošlo ni godinu dana kako je Upravni odbor (UO) Radio-televizije Vojvodine (RTV) većinom glasova razrešio dužnosti tadašnju direktorku RTV Dinu Kurbatvinski-Vranešević, nekadašnju partijsku koleginicu Milorada Vučelića, a već joj se smeši novo radno mesto – vođenje dopisništva RTS u Novom Sadu.

Uprava RTS, na čelu sa “glavom” državnog javnog servisa Aleksandrom Tijanićem najavila je otvaranje dopisništva RTS-a u Novom Sadu i još tri grada po Vojvodini. I to pored postojanja RTV. Činjenica da su RTS i RTV odvojena pravna servisa daje za pravo čelnicima u RTS da razmišljaju o formiranju dopisništva, jer božemoj, dopisništvo imaju i u drugim većim gradovima po Srbiji, osim po vojvođanskim.

ČIJE SU “NAŠE” PARE: Prvi nivo problema u ovoj najavi izvire u odnosu koji proističe iz Zakona o radiodifuziji čijom zaslugom novac koji se ubire iz džepova stanovnika područja Vojvodine odlazi prvo u Beograd, odnosno u sef u RTS, a tek onda u RTV. Naime, po Zakonu se u Novi Sad za funkcionisanje RTV izdvaja 70 odsto “harača”. Po toj matematici RTS građani Vojvodine izdvajaju 30 odsto pretplate. Postojale su mnoge sumnje u iznos novca koji je preraspodeljivan RTV, a najmanje ih je bilo kada je na čelu vojvođanskog javnog servisa bila Dina Kurbatvinski – Vranešević, perjanica nekadašnje ratnohuškačke RTV Novi Sad, leve ruke RTS na čijem čelu je bio Milorad Vučelić. Ljubav koju su stekli tokom ovog odnosa prelili su posle u Vučelićevoj partiji.

Uostalom, o načinu ophođenja RTS prema RTV najviše su ukazivali u Nezavisnom društvu novinara Vojvodine (NDNV) jer su otvoreno optuživali RTS da ne uplaćuju zakonom predviđenih 70 odsto sredstava prikupljenih od pretplate u pokrajini. “Sva pretplata se i dalje uplaćuje na račun RTS, koja potom po sopstvenom nahođenju raspoređuje novac, ni izbliza ne poštujući slovo zakona”, navodili su još 2006. godine.

Programski odnos RTS i RTV nije određen nikakvim propisom, ističe to Aleksandar Tijanić za Blic. Naglašava i da RTS svakodnevno prenosi „Vojvođanski dnevnik” u 17 sati, dok obe kuće povremeno preuzimaju televizijske priloge jedna od druge. “Pokretanje dopisništva u Novom Sadu nema veze sa zadovoljstvom ili nezadovoljstvom saradnje RTS i RTV, već je stvar u preuzimanju odgovornosti u radu”.

Ako stavimo na stranu zadovoljstvo ili nezadovoljstvo radom RTV, a fokusiramo se na činjenicu da Tijanića niko neće sprečiti da ostvari svoj naum i otvori dopisništvo u Novom Sadu na čijem čelu će biti Dina Kurbatvinski – Vranešević, red bi bio pozabaviti se malo sa budućom odgovornom, odnosno drugim nivoom problema.

Prilikom postavljanja na čelo RTV član Upravnog odbora RTV Dimitrije Boarov kritikovao je njen izbor. “To je najgore moguće rešenje od svih ponuđenih. Nova direktorka je bila član rukovodstva Radiotelevizije Novi Sad u najsramnijim vremenima te medijske kuće. Gospođa Vranešević bila je deo ekipe Milorada Vučelića kada je TV Novi Sad bila glavna pesnica ratnohuškačke Miloševićeve propagandne mašinerije”.

Podsetimo se i reakcije NDNV gde takođe nisu propustili da ukažu na ovaj deo njene prošlosti. Ocenili su da je to imenovanje u vezi sa “pljačkom” RTV Vojvodine, pošto je ona bila u rukovodećem timu RTV Novi Sad u vreme dok je direktor te medijske kuće bio Milorad Vučelić i kada je potom, 1993. godine RTV Novi Sad prisajedinjena sistemu RTS-a. “Podsećamo građane Vojvodine da je RTV Novi Sad u vreme samostalnosti po procentu naplate bila treća u Evropi, odmah iza Danske i Zapadne Nemačke. Bila je najbogatija RTV u nekadašnjem sistemu Jugoslovenskih radiotelevizija. Imala je najsavremeniju zgradu, zavidan nivo tehničke opremljenosti i mreže predajnika. Danas ama baš ništa od toga više nema. RTV Novi Sad je u vreme Vučelića postala “udarna pesnica” Miloševićeve ratne propagande i zajedno sa tenkovima Miloševićeve armije, svesrdno je učestvovala u rušenju Vukovara, Slavonije i Baranje”, pisali su te 2006. u NDNV. O gospođi Kurbatvinski – Vranešević pisale su i e-novine u tekstu pod nazivom “Vukovarski sindrom”

AKO PROĐE, PROĐE: Bez obzira na mišljenje Mite Boarova i NDNV Kurbatvinski – Vranešević je ipak izabrana na čelo vojvođanskog javnog servisa, a ako je već navedene činjenice nisu sputale u želji da obavlja funkciju direktorke onda je to uradio Opštinski sud u Novom Sadu. Spomenuta gospođa je prilikom prijavljivanja na konkurs za direktora svoju prijavu podnela sa funkcije zamenika direktora marketinga RTS. S obzirom da je uslov za mesto direktora bio i prebivalište na teritoriji Vojvodine, mnogi su joj osporavali izbor jer je gospođa živela u Beogradu. Opštinski sud je međutim ustvrdio da je problem bio u nečem drugom: “Nije sporno da je Dina Kurbatvinski-Vranešević u trenutku imenovanja imala prebivalište u Novom Sadu, čime je ispunila jedan od uslova, ali u trenutku imenovanja nije ispunjavala drugi uslov koji izričito propisuje da imenovano lice treba da radi na teritoriji Vojvodine”. Datum: 13. juli 2007.

Bilo je tu još nekih sitnica koje su spominjane prilikom njenog izbora a koje su imale veze sa sukobom interesa. Ostalo je zabeleženo da je za vreme njenog uposlenja na mestu zamenika direktora marketinga zabeležena i aferica oko otkupa prava prenosa SP u fudbalu, koje je prvobitno dobila ugašena BK televizija.

Mediji su pisali tada da je RTS, prema podacima kojima raspolažu inspektori MUP Srbije, „Dajrekt mediji“ platio 3,1 milion evra neto u kešu za prava prenosa, koje je ova firma otkupila od BK telekoma. Karićeva firma je prethodno prava prenosa platila 2,8 miliona evra, a osim za Srbiju, oni su imali prava prenosa SP u fudbalu za Makedoniju, Crnu Goru i Kosovo. Problem je nastao kad se saznalo da je bar polovina ovog iznosa već pokrivena parama iz Skoplja, Podgorice i Prištine, pa se sumnja da je RTS kupio pravo prenosa po znatno većoj ceni od one koju je „Dajrekt medija“ platila BK televiziji. Afera nikada nije razjašnjena.

Od odlaska sa čelne funkcije iz RTV nije poznato čime se Dina Kurbatvinski – Vranešević bavila. Jasno je međutim čime će se baviti. “Rukovodstvo RTS je odlučilo da u Novom Sadu otvori centralno dopisništvo za celu Vojvodinu, kojim bih ja koordinirala. Sve to naravno podrazumeva određena ulaganja, ali prema planu počeli bismo sa radom do kraja 2010. godine”, otkrila je Blicu.

Neke zasluge nikada ne zastarevaju, a ako se priča o osnivanju vojvođanskog dopisništva i ostvari, u šta ne treba suviše sumnjati, ko može da garantuje da će u svetlu nikadusvojenog statuta Vojvodine, opstati RTV?

Možda RTS indirektno želi da kaže da su oni samostalni element, pre svega u onom finansijskom smislu, što bi značilo da bi valjalo izmeniti i Zakon o radiodifuziji i dozvoliti RTV da raspolaže svojim novcem, a to bi onda značilo i da će Statut Vojvodine proći onakav kakav je usvojen u vojvođanskom parlamentu.

S obzirom na aktuelne stavove pre bi se dalo zaključiti da je ovo samo put ka gašenju RTV koji u ovakvom odnosu snaga nije pod direktnom kontrolom centrale u Beogradu. Pa, ako prođe dopisništvo i gospođa Kurbatvinski – Vranešević, što ne bi moglo i gašenje?

(E-novine)

Podelite ovu stranicu!