BIRODI: SNS i RTS zloupotrebili podatke o predsedničkoj kampanji

13 Apr 2017

"Jedini koji je više zastupljen od Vučića kao kandidata jeste Vučić kao premijer"

Manipulišući podacima iz istraživanja, Aleksandar Martinović, Vladimir Orlić i Vladimir Vuletić pokušali da dokažu da je Aleksandar Vučić bio najviše negativno predstavljen u medijima tokom kampanje i da nije dominirao TV ekranima, što je prema rezultatima BIRODI-ja netačno

Tvrdeći da je Aleksandar Vučić dobio najviše negativnih priloga na televizijama tokom predizborne kampanje, da je bio zastupljen sa svega 17 odsto vremena i da je RTS svima omogućio uravnoteženo pozitivno predstavljanje, šef poslaničke grupe SNS-a Aleksandar Martinović, njegov zamenik Vladimir Orlić i predsednik UO RTS-a Vladimir Vuletić zloupotrebili su podatke monitoringa predizborne kampanje, koji je radio BIRODI, kaže Zoran Gavrilović iz ove organizacije.

Vuletić istrgao iz konteksta podatke o RTS-u

Predsednik Upravnog odbora RTS-a Vuletić je u tekstu „Zašto ne podržavam protest“ za list Danas napisao da je RTS „očuvao nezavisnost“, pa je citirao:

„RTS je svim kandidatima omogućio maksimalno pozitivno predstavljanje, a obim zastupljenosti je srazmerno ujednačen“, iz izveštaja BIRODI-ja, jedne od nekoliko organizacija koje su radile monitoring medijskog izveštavanja tokom kampanje.

Ovo je, međutim, istrgnuto iz konteksta, kaže Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja.

„To što smo napisali zapravo je negativna ocena, jer nije posao javnog servisa da bilo koga promoviše. Procenat pozitivnog predstavljanja treba da bude oko 30 odsto, a isto toliko i negativnog i neutralnog predstavljanja, da bi bilo izbalansirano. Sve televizije, pa i RTS, koristile su sadržaje koje su dobijale od stranaka, odnosno iz izbornih štabova, i uz male intervencije su to puštale kao novinarski sadržaj“, kaže Gavrilović.

Nema indicija da je N1 za nekoga radio

Vuletić je takođe napisao i da „ovaj zaključak posebno blista u kontekstu pretežne navijačke atmosfere koju su, prema istom izvoru, stvarale televizije Pink i N1 – svaka za svoj groš“.

Gavrilović kaže da nema indikacija, niti se iz njihovog izveštaja može zaključiti, da je N1 za bilo koga radio, odnosno zastupao bilo čije interese. S druge strane, prema njegovim rečima, od ukupnog vremena koje je Vučić imao na svim televizijama, polovina je bila na Pinku.

Za Vučića beznačajno malo negativnih minuta u odnosu na ukupno vreme

Šef poslaničke grupe SNS-a u parlamentu Aleksandar Martinović rekao je da Srbijom kruži fama o tome kako je Aleksandar Vučić neprestano prisutan u medijima i pozvao se na rezultate BIRODI-ja, „koji je nenaklonjen SNS-u“. On je pročitao da je Vučić bio ubedljivo prvi po broju negativnih priloga na RTS-u i na N1, na TV Prva i TV Happy bio je treći, a na TV B92 bio je na drugom mestu.

„Eto toliko o medijskoj blokadi u Srbiji“, rekao je on.

Ono što nije rekao, kaže Gavrilović, jeste da je Vučić bio beznačajno malo negativno predstavljen u odnosu na vreme koje mu je bilo na raspolaganju.

Gavrilović pojašnjava da, prema metodologiji BIRODI-ja, pozitivno izveštavanje podrazumeva kada kandidat sebe pozitivno predstavlja ili to radi neko drugi. Negativno je kada neko kandidata kritikuje, a neutralno kada se iznose podaci koji su lako proverljivi, odnosno kada se iznose opštepoznate činjenice.

Osim toga, negativno vreme koje je dobio gotovo isključivo se odnosilo na funkciju predsedničkog kandidata, dok je kao premijer bio gotovo uvek pozitivno predstavljen.

Vučić premijer jedini zastupljeniji od Vučića kandidata

Zamenik šefa poslaničke grupe SNS-a Vladimir Orlić naveo je da je „zastupljenost predsedničkog kandidata Aleksandra Vučića tokom kampanje na svim televizijama bila 17 odsto, a ne 95 ili 99 odsto, kako tvrdi opozicija“.

Prećutano je, međutim, da je bio toliko zastupljen samo kao kandidat (a ne kao premijer), što je opet više od svih ostalih aktera u pričama o izborima – i od drugih predsedničkih kandidata (koji imaju od pet do šest odsto), RIK-a, REM-a, medija, analitičara, agencija…

I ne samo to – jedini koji je više zastupljen od Vučića kao kandidata jeste Vučić kao premijer.

„Kao premijer je tokom kampanje bio zastupljen sa više od 30 odsto vremena, tako da je on sam generalno dobio polovinu ukupnog vremena koje je bilo posvećeno izborima“, ističe Gavrilović.

Vučić prekršio Zakon o agenciji?

Gavrilović kaže da je Vučić mešanjem funkcija u nekoliko slučajeva prekršio Zakon o agenciji, član 29 stav 2 – da javni funkcioner ne može na javnim skupovima da promoviše svoju stranku i to koristi za promociju.

„Kao premijer je pričao o izbornim temama i kritikovao oponente. Jedan primer toga je kada se izvinjavao Nataši Jeremić u prostorijama Vlade, pričajući o tome ko je od oponenata kakav“, kaže Gavrilović.

Zbog toga je BIRODI podneo prijavu Agenciji za borbu protiv korupcije, sa video-materijalima kao dokazom „funkcionerske kampanje“, koja treba da odluči da li je bilo kršenja zakona.

Cifre su ipak neumoljive – Vučić dominirao u medijima

Rezultati na koje su se pozivali Martinović, Orlić i Vuletić jesu rezultati prethodnog izveštaja BIRODI-ja o monitoringu kampanje do 23. marta.

Rezultati sadržani u najnovijem, kompletnom izveštaju, koji se odnose na celu kampanju od 3. do 30. marta, „prikazuju goru situaciju nego što je bila“, odnosno još više procenata za Vučića.

Svi kandidati zajedno imali su nešto više od 23 sata programa na RTS-u, Pinku, TV Happy, TV Prva, B92 i N1, od čega je Vučić dobio više od 60 odsto – preko 14 sati bilo je rezervisano samo za njega (šest sati se pojavljivao kao kandidat, osam sati kao premijer).

Sledeći posle njega je Jeremić, koji je dobio sat i po.

O Vučiću se takođe isključivo pozitivno izveštavalo tokom tih 14 sati, a dobio je nešto manje od 14 negativnih minuta.

To čak, prema najnovijim podacima, i nije najviše – najnegativnije je izveštavano upravo o Jeremiću – u svojih sati i po koliko se mogao videti i čuti na televizijama, oko 19,5 minuta bilo je negativno intonirano.

Pink je ubedljivo prednjačio u vremenu koje je davao Vučiću premijeru i Vučiću kandidatu, dok su drugi kandidati bili gotovo nevidljivi na najvećoj komercijalnoj televiziji u Srbiji.

I ostale televizije su najviše vremena prikazivale premijera Vučića, nešto manje predsedničkog kandidata Vučića, ali je N1 bio najizbalansiraniji, pa su Vučić, Saša Janković, Jeremić, Šešelj i ostali bili relativno ravnomerno zastupljeni.

(Cenzolovka)

Podelite ovu stranicu!