Al Jazeera osuđuje smrtne kazne u Egiptu

18 Jun 2016

Grupe za ljudska prava i slobodu govora širom svijeta osudile smrtne presude novinarima Al Jazeere na egipatskom sudu

Al Jazeera oštro osuđuje odluku egipatskog suda o smrtnim kaznama za dvojicu novinara ove mreže, na suđenju koje su grupe za ljudska prava opisale ispolitiziranim i lažnim.

Sud je u subotu potvrdio smrtne kazne za šest osoba, uključujući Ibrahima Helala, bivšeg direktora vijesti na kanalu Al Jazeera Arabic, po optužbi da su navodno odavali državne tajne Kataru.

Helal nije u Egiptu i njemu se sudilo u odsustvu.

Alaa Sablan, koji je bio zaposlenik Al Jazeere do prošle godine, kao i Asmaa Alkhatib, novinarka Rassd News Networka, nakloljenog Muslimanskoj braći, također su osuđeni na smrt u odsustvu.

Drugi osuđenici na smrt – politički aktivista Ahmed Afifi, stjuard Mohamed Kilani i akademik Ahmed Ismail – su u pritvoru.

Svrgnuti predsjednik Muhamed Mursi, koji je bio glavni optuženi u ovom slučaju, i dva njegova saradnika osuđeni su na 25 godina zatvora.

Od 11 optuženih, sedam njih, uključujući Mursija, su u zatvoru. Na ove presude moguće je uložiti žalbu.

‘Politički motivi’

Al Jazeera Media Network sa sjedištem u Dohi saopćila je da “u potpunosti” odbacuje presudu.

“Al Jazeera vjeruje da je ovo nepravedna i ispolitizirana presuda koja je dio brutalne kampanje protiv slobode govora, kako bi se ušutkao glas slobodnih medija”, navodi se.

“Al Jazeera smatra da je presuda inkriminirajuća za novinarstvo kojeg svi međunarodni zakoni štite, i za sve novinare koji bi trebali izvještavati objektivno, profesionalno i sa integritetom.”

Mostefa Souag, v.d. generalnog direktora Al Jazeera Media Networka, rekao je da je presuda “potpuni neuspjeh za pravdu i sudski sistem u Egiptu, zemlje koja je svrstana kao jedna od najopasnijih na svijetu za novinare”.

“Ova presuda je jedna od mnogih ispolitiziranih presuda kojima je meta Al Jazeera i njeni uposlenici.”

Helal je nakon odluke suda rekao da je “ljut” i da je cijelo suđenje “montirano”.

“Ovo je politički slučaj. To je poruka kako bi se dobila podrška Katara – oni žele da Katar dođe i da ih podrži”, rekao je.

“To je poruka kojom se prijeti svim novinarima u i izvan Egipta. To je poruka Al Jazeeri, da izvještavanje Al Jazeere o revoluciji 25. januara 2011. nije bilo dobro. Tako da su kaznili Al Jazeeru koristeći mene, kaznili su sve novinare kroz mene i ovu presudu.”

Međunarodne osude

Presude su također osudile mnoge grupe za ljudska prava i slobodu govora.

Amnesty International je pozvao da se odbace smrtne kazne i “smiješne optužbe protiv novinara”.

“Egipatski pokvareni i veoma korumpirani sistem pravde sada je nešto malo više od korisnog alata za represiju vlasti u slučaju bilo kakve opozicije ili kritike.”

Steven Ellis iz organizacije International Press Institute rekao je za Al Jazeeru da je “razočaran” presudom, ali da nije toliko iznenađen “s obzirom na klimu koja se stvorila prema slobodi medija u Egiptu”.

“Veoma smo razočarani ovom presudom i nadamo se da Interpol i strane vlade, u slučaju da se izda zahtjev za izručenje, neće to uraditi, jer je ovo bilo lažno suđenje koje je politički motivirano. Postojali su veoma slabi, ako ikakvi dokazi koji povezuju novinare sa navodnim krivičnim djelima.”

Otkako je Al Jazeera počela izvještavati o antivladinim protestima 2011. godine, stalno je bila meta egipatskih vlasti.

Njeni uredi su zatvarani nekoliko puta, a nekoliko novinara je bilo pritvoreno te godine.

Početkom 2013, jedan od studija koji je pratio Trg Tahrir je bio meta napada dok su to policajci posmatrali.

U julu iste godine, samo nekoliko sati nakon što je vojska svrgnula prvog demokratski izabranog predsjednika, vojnici su upali u redakciju Al Jazeere Arabic u Kairu tokom prijenosa uživo, tjerajući kanal da prekine emitiranje.

Do kraja 2013. godine, pet uposlenika Al Jazeere bilo je u zatvoru. Iako se putem međunarodno kampanje osiguralo njihovo oslobađanje, više od 70 novinara je još u zatvoru.

Al Jazeera opet odbacuje bilo kakvu optužbu koja bi ugrozila njen novinarski integritet, kao i optužbu da je radila sa Mursijevom vladom.

(Al Jazeera)